بدن سالم

بدن سالم

بدن سالم

بدن سالم

بدن سالم

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

قرص ها ظاهر آزار دهنده ای را برای خانم ها و آقایان ایجاد می کند و برای جلوگیری از بروز آنها باید به عادت های غلطی که باعث ایجاد جوش می شوند توجه کنید.


 

حتی با مراقبت روزانه از پوست ، توجه به مرطوب کنندگی و استفاده از دستورالعمل های طبیعی که طراوت آن را افزایش می دهد ، در اثر مجموعه ای از عادت های غلط و غیر منتظره ، جوش ها می توانند روی پوست ظاهر شوند.

در اینجا برجسته ترین اشتباهاتی وجود دارد که می توانید بدون اینکه متوجه آن شوید ، باعث ایجاد جوش در پوست خود شوید.

مراقبت از پوست در زمستان

 

1- استفاده از تلفن هوشمند

در نتیجه قرار دادن گوشی هوشمند در مکان های مختلف ، و نگه داشتن آن در حالی که دست میکروب را حمل می کند ، راهی برای انتقال باکتری به صورت هنگام استفاده از آن در برقراری تماس است.

بنابراین ، تلفن هوشمند باید تا حد ممکن تمیز نگه داشته شود و از طریق موادی که برای آن تعیین شده است ، از باکتری ضد عفونی شود.

2- تمیز کردن بیش از حد صورت

برخی از افراد از ظاهر جوش ها حیرت زده می شوند حتی اگر پوست با لایه برداری از پوست کاملاً تمیز شود .

این اشتباه است زیرا لایه برداری بیش از حد پوست باعث التهاب در منافذ مسدود شده می شود و استفاده از مواد پاک کننده حاوی مواد شیمیایی مضر روی پوست منجر به ایجاد جوش به ویژه در پوست های حساس می شود.

3- ضد آفتاب بزنید

اهمیت ضدآفتاب در محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر روزانه را نمی توان دست کم گرفت ، اما برخی از انواع ضد آفتاب منجر به مسدود شدن منافذ می شود و بنابراین جوش ها می توانند در صورت ظاهر شوند.

بنابراین ترجیح داده می شود از ترکیبات طبیعی نوعی ضد آفتاب انتخاب شود که مشکلی برای پوست ایجاد نکند.

4- تمیز نکردن برس آرایش

برس های آرایش یک محیط حاصلخیز برای رشد باکتری ها و میکروب ها است و در صورت استفاده مکرر و بدون تمیز کردن ، این باکتری ها به سمت صورت حرکت کرده و مشکلات زیادی از جمله جوش ها در پوست ایجاد می کنند.

به همین دلیل است که توصیه می شود هفته ای یکبار برسهای آرایش را بشویید ، و اگر آماده سازی برای شستن آنها وجود ندارد ، می توانید آنها را در آب گرم و شامپو برای مو خیس کنید ، سپس آنها را بشویید و روی یک حوله کاغذی در هوا قرار دهید.

5- احساس عصبی بودن

عبارت "آرام باش و از استرس دوری کن" نه تنها یک عبارت سرگرم کننده است ، بلکه یک توصیه زیبایی شناختی فوق العاده است. وقتی احساس استرس می کنید ، سطح کورتیزول در بدن افزایش می یابد که باعث ترشح بیش از حد غدد چربی می شود و به شکل قرص هایی ظاهر می شود که در سراسر بدن پخش می شوند.

برای جلوگیری از اضطراب ، توصیه می شود ورزش کنید ، به ویژه تمرینات یوگا برای آرامش ، خواب کافی و انجام فعالیت ها و سرگرمی هایی که دوست دارید.

6- تمیز نکردن ملافه ها

همچنین ، با گذشت زمان ، باکتری ها و میکروب ها می توانند روی ملافه ها جمع شوند و بنابراین باید تمیز و عاری از هرگونه باکتری شود و به خوبی در آب داغ شسته و در معرض نور خورشید قرار گیرد.

این موارد در مورد بالشتک ها نیز صدق می کند ، زیرا به دلیل مو ، روغن صورت و تعریق بیشتر در معرض انواع میکروب ها قرار دارند و ممکن است در هنگام خواب باکتری ها و میکروب ها را به صورت منتقل کنند.

از آنجا که اصطکاک پوست و پوست با این پوشش ها ، باکتری ها را به آنها منتقل می کند و خوابیدن روی کاورهای لمسی صنعتی می تواند باعث خارش و التهاب در پوست شود ، بنابراین استفاده از مواد طبیعی توصیه می شود.

7- رژیم غذایی که باید رعایت شود

رژیم غذایی شما همچنین می تواند بر روی پوست شما تأثیر بگذارد و باعث ایجاد جوش شود. به عنوان مثال ، مصرف بیش از حد لبنیات باعث تحریک غدد چربی و مسدود شدن منافذ پوست می شود. شیر گاو حاوی هورمون هایی است که می تواند با پوست ارتباط برقرار کرده و باعث ایجاد جوش شود.

غذاهای چرب غنی از چربی های ناسالم همچنین منجر به تجمع چربی در بدن و ایجاد جوش می شود.

این به معنای عدم مصرف غذاهای مختلف حاوی مواد مغذی بسیاری است ، زیرا عدم نیاز بدن به ویتامین ها و مواد معدنی می تواند منجر به مشکلات سلامتی از جمله جوش های پوستی شود.

8- قرص ها را منقبض کنید

تلاش برای مالیدن جوش ها و فشار دادن آنها برای از بین بردن آنها راهی برای پخش جوش های بیشتر روی صورت است ، زیرا مالیدن آنها باعث می شود ماده موجود در آنها به جای دیگری منتقل شود و بنابراین لمس قرص ها با دست توصیه نمی شود.

بهترین کار این است که آن را ترک کنید تا به تدریج محو شود ، یا از داروهای دارویی یا دستور العمل های طبیعی استفاده کنید که باعث از بین رفتن جوش ها می شود.

9 - پوشیدن لباس های صنعتی

احتمال ظهور و گسترش جوشها در بدن با پوشیدن لباسهای ساخته شده از الیاف مصنوعی خصوصاً در حین ورزش افزایش می یابد ، زیرا عرق و اصطکاک با لباس ورزشی باعث گرفتگی غدد عرق می شود.

بنابراین ، باکتریها و انتقال آنها به پوست توصیه می شود پارچه های نخی سبک را که به تهویه و تنفس پوست کمک می کند ، انتخاب کنید و بدن را قبل از پوشیدن لباس ورزشی با پودر اسپری کنید تا اصطکاک را کاهش دهد.

بلافاصله بعد از ورزش ، حمام کنید تا بدن از شر هر گونه باکتری و عرق پاک شود.

10- دست شستن نشدن

بسیاری از افراد عادت دارند دستان خود را روی صورت یا هر قسمت از بدن قرار دهند و اگر دست آلوده باشد ، میکروب ها و باکتری ها را به پوست یا بدن منتقل می کند.

به همین دلیل است که شما باید دستان خود را در طول روز بشویید ، به خصوص پس از بازگشت سریع به خانه و پس از دست زدن به موارد آلوده.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۹ ، ۱۵:۱۳
باران بهاری

 

آیا میدانید که ر فصل سرما چگونه از پوست خود مراقبت کنید؟ شاید تصور کنید که استفاده از کرم مرطوب کننده یا ضد افتاب فقط برای تابستان توصیه شده است اما این طور نیست. برای اینکه بتوانید همیشه و در تمام سال پوست زیبا و شادابی داشته باشید باید مراقبت از پوست در فصول مختلف سال را بدانید. در این مطلب که نقل قولی از سایت 1پزشک است شما راهکار مراقبت از پوست در فصل زمستان را می آموزید.

 

زمستان فصل سختی است. در کنار سرما و سرماخوردگی و نگرانی هائی که فصل زمستان با خود می آورد، پوست مان هم معمولاً از سرمای هوا آسیب زیادی می بیند. به همین دلیل در کنار اینکه مراقب سلامتی خودمان هستیم، باید حواسمان به مراقبت از سلامت پوست مان هم باشد. به طور کلی، پوست ما در زمستان به ۳ علت بیشتر از بقیه فصل های سال آسیب می بیند:

  • سرما و خشکی هوا باعث خشک شدن پوست و آسیب دیدن پوست مان می شود.
  • به دلیل ابری بودن هوا و کمتر شدن شدت نور آفتاب، معمولاً کمتر از کرم های ضد آفتاب استفاده می کنیم.
  • در زمستان به دلیل سرمای هوای بیرون، معمولاً دوست داریم با آب گرم دوش بگیریم.

عامل اول که خشکی هواست را اکثراً می دانند و به همین دلیل خرید و استفاده از کرم های مرطوب کننده در بین مشتریان افزایش پیدا می کند. اما عامل دوم و سوم را اکثر مردم یا نمی دانند یا رعایت نمی کنند.

نکته بسیار مهمی که اکثراً به آن توجه نمی کنند این است که هر چند شدت نور خورشید در زمستان کمتر از تابستان است اما همچنان اشعه های ماوراء بنفش خورشید به پوست شما می رسد و شدت آن ها به اندازه ای هست که اگر از کرم های ضد آفتاب استفاده نکنید به پوست تان آسیب زیادی بزند و همچنان لازم است در زمستان هم همچنان از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. توصیه که معمولاً به مشتریان داریم این است که اگر کرم ضد آفتاب دارید، از همان استفاده کنید و اگر می خواهید کرم ضد آفتاب جدید بگیرید می توانید از کرم ضد آفتاب کمی ضعیف تر از کرم های ضد آفتاب تابستانی، استفاده کنید. اما زمانی که از خانه بیرون می روید، حتماً کرم ضد آفتاب بزنید.

در مورد عامل سوم هم، معمولاً مردم بعد از برگشتن از سر کار یا آمدن از بیرون دوش می گیرند. در زمستان به دلیل سرد بودن هوای بیرون، زمانی که از بیرون از خانه می آئید و دوش می گیرید، به طور ناخودآگاه دمای آب را بالا برده و با آب گرم دوش می گیرید. آب گرم باعث خشکی بیشتر پوست شما می شود و پوست تان بیشتر آسیب می بیند. به همین دلیل توصیه می کنیم، بعد از اینکه از بیرون حتماً ۱ تا ۲ ساعت صبر کنید تا سرما از بدن تان بیرون برود و بعد دوش بگیرید و سعی کنید دمای آب ولرم یا کمی گرم باشد و زمانی که از حمام بیرون آمدید قبل از اینکه پوست تان کاملاً خشک شود از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

 

راهنمای انتخاب کرم مرطوب کننده در فصل زمستان

مهم ترین نکته در انتخاب کرم مرطوب کننده برای زمستان، نوع پوست شما است.

  • اگر پوست تان معمولی خشک باشد، باید علاوه بر کرم های مرطوب کننده، از محلول های آبرسان پوست هم استفاده کنید و اگر پوست خیلی خشکی داشته باشید، گاهی لازم است همزمان از دو کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا به طور کامل هم پوست تان آبرسانی شده و رطوبت زیر پوست تان حفظ شود و هم چربی های زیر پوست تان تأمین شود. اما اگر پوست خشکی دارید، بهتر است از کرم های مرطوب کننده ای استفاده کنید که این ترکیبات را داشته باشند:گلیسیرین، شی باتر، و روغن های مینرال (مثل پارافین یا وازلین). اگر همچنان احساس کردید پوست تان خشک است، بهتر است قبل از خرید کرم مرطوب کننده از یک کرم یا محلول آبرسان استفاده کنید. اگر هم احساس می کنید، پوست تان در زمستان زبرتر می شود، دقت کنید حتماً کرم مرطوب کننده ای که می گیرید،در ترکیباتش مواد نرم کننده پوست مثل روغن اسکوآلن، لانولین، یا استئاریک اسید هم باشد.
  • اگر پوست تان معمولی است، در فصل زمستان از همان کرم های مرطوب کننده پوست های خشک استفاده کنید. اما دیگر نیازی به استفاده از کرم ها یا محلول های آبرسان ندارید.

 

بهترین کرم های مرطوب کننده مخصوص پوست خشک : کرم مرطوب کننده پوست خشک مدیلن، کرم مرطوب کننده قوی هیدرودرم، کرم مرطوب کننده قوی کیووی

بهترین کرم ها و محلول های آبرسان : کرم بمب آبرسان کامان، محلول آبرسان باویدرما، اسپری آبرسان اوریاژ

بهترین کرم های نرم کننده پوست : کرم نرم کننده نیوآ (سافت)،  کرم نرم کننده اوره اوسرین ۱۰% ثمین، کرم نرم کننده آردن

 

  • اگر پوست تان چرب است، از کرم های مرطوب کننده ای استفاده کنید که مخصوص پوست های چرب هستند. این کرم ها معمولاً در ترکیبات شانهیالورونیک اسید یا گلیسیرین دارند. دقت کنید اگر پوست تان چرب باشد و از کرم های مرطوب کننده مخصوص پوست های خشک یا معمولی استفاده کنید، ممکن است پوست تان جوش بزند به همین دلیل بهتر است قبل از خرید و مصرف کرم های مرطوب کننده با یک پزشک متخصص پوست یا دکتر داروساز مشورت نمائید.

 

بهترین کرم های مرطوب کننده مخصوص پوست چرب : کرم مرطوب کننده پوست چرب مدیلن، کرم مرطوب کننده پوست چرب هیدرودرم، کرم مرطوب کننده پوست چرب هیدرالیفت درمالیفت

راهنمای انتخاب کرم ضد آفتاب در فصل زمستان

همان طور که در قبل گفتیم، شدت نور خورشید در زمستان کمتر از تابستان است اما همچنان لازم است زمانی که از خانه بیرون می روید، همچنان از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. با این تفاوت که کرم ضد آفتابی که در زمستان استفاده می کنید نیازی نیست به اندازه کرم ضد آفتابی که در تابستان می زنید، قوی باشد.

  • اگر پوست تان سفید است،کرم ضد آفتابی که در زمستان استفاده می کنید باید حداقل SPF 30 و PA++ باشد تا بتواند پوست تان را به طور کامل در مقابل اشعه های UVA و UVBمحافظت کند.
  • اگر پوست تان سبزه است،کرم ضد آفتابی که در زمستان استفاده می کنید باید حداقل SPF 15 و PA+ باشد تا بتواند از پوست تان در مقابل نور خورشید محافظت کند.

به غیر از رنگ، نوع پوست هم در انتخاب کرم ضد آفتاب بسیار مهم است. این موضوع به خصوص برای کسانی که پوست چربی دارند، اهمیت زیادتری دارد به این دلیل که اگر پوست تان چرب باشد و از کرم های ضد آفتاب مخصوص پوست های خشک یا معمولی استفاده کنید، ممکن است پوست تان جوش بزند. علاوه بر این در ترکیبات کرم های ضد آفتاب مخصوص پوست خشک معمولاً از مواد روغنی استفاده می شود تا علاوه بر داشتن خاصیت ضد آفتابی، کرم خاصیت مرطوب کنندگی هم داشته باشد. اگر پوست تان چرب باشد و از کرم های ضد آفتاب پوست خشک استفاده کنید، به احتمال زیاد پوست تان برق می افتد.

اگر پوست تان خشک باشد و از کرم ضد آفتاب پوست چرب استفاده کنید، اتفاقی نمی افتد اما کرم های ضد آفتاب پوست چرب مواد روغنی و مرطوب کننده ندارند و با استفاده از آن ها فقط از خاصیت ضد آفتابی برایتان دارد. اما همان طور که گفتیم، کرم های ضد آفتاب پوست خشک خاصیت مرطوب کنندگی هم دارند و در طول روز نیازی به استفاده از کرم مرطوب کننده برای پوست صورت تان ندارید.

بهترین کرم های ضد آفتاب پوست خشک: کرم ضد آفتاب پوست خشک لافارر، کرم ضد آفتاب پوست خشک شون

بهترین کرم های ضد آفتاب پوست چرب: کرم ضد آفتاب اکنکس پریم، کرم ضد آفتاب فاقد چربی ژنوبایوتیک، کرم ضد آفتاب پوست چرب سینره

 

از آنجایی که معمولاً تشخیص نوع پوست برای خرید کرم ضد آفتاب مناسب کار سختی است، می توانید ضمن خرید اینترنتی کرم ضد آفتاب از داروخانه آنلاین مهتاطب از متخصصین پوست این داروخانه مشورت بخواهید و پس از تشخیص نوع پوست خود محصول مورد نظرتان راخریداری کنید.

نکات مهم در مراقبت از پوست در فصل زمستان

علاوه بر استفاده از کرم های مرطوب کننده و ضد آفتاب در فصل زمستان، رعایت نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا در طول فصل زمستان بتوانید بهتر از پوست تان مراقبت کنید:

  • در خانه حتماً از دستگاه بخور استفاده کنید. سه نوع دستگاه بخور در ایران وجود دارد. بخور گرم، بخور سرد، بخور سرد و گرم. هر سه دستگاه خوب هستند و رطوبت لازم در هوای خانه را برای جلوگیری از خشکی پوست می توانند تأمین کنند اما اکثر مردم از استفاده دستگاه های بخور سرد تجربه بهتری داشته اند.
  • زمانی که دوش می گیرید، کمتر از صابون ها و مواد شوینده بدن استفاده کنید و هفته ای بیش از دو تا سه بار بدن تان را با صابون یا ژل های شستشو نشوئید تا پوست تان خیلی خشک نشود.
  • آب زیاد بنوشید و از نوشیدن چای و قهوه تا جای ممکن پرهیز نمائید. چای و قهوه باعث دفع آب بدن و خشک شدن پوست می شود و علاوه بر این در فصل زمستان سعی کنید زیاد آب بنوشید تا آب بدن تان کم نشود و پوست تان خشک نشود.
  • سعی کنید لباس های پشمی یا ضخیم زمستانی تان با پوست بدن تان کمتر تماس پیدا کند. این لباس ها معمولاً باعث حساسیت های پوستی و خارش می شوند. این موضوع به خصوص برای کسانی که پوست های خشک یا حساسی دارند اهمیت بیشتری دارد و ممکن است باعث به وحود آمدن حساسیت های پوستی و کهیر شود. اگر پوست تان حساس است بهتر است لباس های همیشگی تان را بپوشید و روی آن پالتو یا کاپشن گرم بپوشید تا پوست تان حساسیت پیدا نکند.

در این مطلب سعی کردیم تا مهم ترین نکات برای مراقبت صحیح از پوست و انتخاب کرم مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب مناسب برای فصل زمستان را بگوئیم. برای خرید اینترنتی دارو و انواع محصولات مراقبت پوست می توانید به داروخانه آنلاین مهتاطب مراجعه کرده و ضمن مشورت با متخصصین این داروخانه محصول متناسب با پوست خود را خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید.

 

منبع : https://www.1pezeshk.com/archives/2020/11/mahtateb-2.html

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۹ ، ۱۶:۳۲
باران بهاری

Healthy, clear skin, YES! | Tonic Natural Health Centre

آیا وقت برای مراقبت های ویژه از پوست ندارید؟ با استفاده از اصول اولیه می توانید خود را غرق کنید. مراقبت خوب از پوست و انتخاب سبک زندگی سالم می تواند به تأخیر در پیری طبیعی و جلوگیری از مشکلات مختلف پوستی کمک کند. با این پنج نکته بی معنی شروع کنید.

1. از خود در برابر آفتاب محافظت کنید
یکی از مهمترین راههای مراقبت از پوست ، محافظت از آن در برابر آفتاب است. قرار گرفتن در معرض آفتاب یک عمر می تواند باعث ایجاد چین و چروک ، لکه های پیری و سایر مشکلات پوستی شود - همچنین خطر سرطان پوست را افزایش می دهد.

برای کاملترین محافظت در برابر آفتاب:

از ضد آفتاب استفاده کنید. از کرم ضد آفتاب با طیف گسترده ای با SPF حداقل 15 استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را سخاوتمندانه بمالید و هر دو ساعت یکبار دوباره استفاده کنید - یا بیشتر اگر در حال شنا یا تعریق هستید.
به دنبال سایه باشید. در هنگام شدیدترین تابش اشعه خورشید ، از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از خورشید خودداری کنید.
لباس محافظ بپوشید. پوست خود را با پیراهن های آستین بلند و کاملاً بافتنی ، شلوارهای بلند و کلاه های لبه باز بپوشانید. همچنین افزودنی های لباسشویی را در نظر بگیرید ، که به لباس یک لایه اضافی محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش برای تعداد مشخصی از شستشو یا لباس مخصوص ضد آفتاب می دهد - که مخصوص مسدود کردن اشعه ماوراio بنفش است.
2. سیگار نکشید
سیگار کشیدن باعث می شود پوست شما پیرتر به نظر برسد و باعث ایجاد چین و چروک شود. سیگار کشیدن رگهای خونی ریز در لایه های بیرونی پوست را باریک می کند ، که باعث کاهش جریان خون و رنگ پریدگی پوست می شود. این امر همچنین باعث کاهش اکسیژن و مواد مغذی پوست می شود که برای سلامت پوست مهم هستند.

سیگار کشیدن همچنین به کلاژن و الاستین آسیب می رساند - فیبرهایی که به پوست قدرت و کشش می دهند. علاوه بر این ، حالات تکراری صورت که هنگام سیگار کشیدن ایجاد می کنید - مانند خم کردن لب هنگام استنشاق و چشمانتان برای جلوگیری از دود ، چشمانتان را شکم می دهد - می تواند در ایجاد چین و چروک نقش داشته باشد.

علاوه بر این ، سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان پوست سلول سنگفرشی را افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید ، بهترین راه برای محافظت از پوست ، ترک آن است. برای کمک به شما در ترک سیگار نکات یا روشهای درمانی را از پزشک خود بخواهید.

3. با پوست خود به آرامی رفتار کنید
پاکسازی و اصلاح روزانه می تواند آسیب به پوست شما وارد کند. برای نگه داشتن آن ملایم:

زمان حمام را محدود کنید. آب گرم و دوش یا حمام طولانی ، روغن های پوست شما را از بین می برد. زمان حمام یا دوش خود را محدود کنید و از آب گرم - به جای گرم - استفاده کنید.
از صابون های قوی پرهیز کنید. صابون ها و شوینده های قوی می توانند روغن را از روی پوست شما بریزند. در عوض ، پاک کننده های ملایم را انتخاب کنید.
با دقت اصلاح کنید. برای محافظت و روان سازی پوست ، قبل از اصلاح از کرم اصلاح ، لوسیون یا ژل استفاده کنید. برای نزدیکترین اصلاح ، از تیغ تمیز و تیز استفاده کنید. اصلاح در جهت رشد مو ، نه در برابر آن.
خشک کردن پس از شستشو یا استحمام ، پوست خود را به آرامی با حوله خشک کرده و لک کنید تا مقداری رطوبت بر روی پوست شما باقی بماند.
پوست خشک را مرطوب کنید. اگر پوست شما خشک است ، از مرطوب کننده متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. برای استفاده روزانه ، یک مرطوب کننده حاوی SPF در نظر بگیرید.
4- رژیم غذایی سالم داشته باشید
یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما کمک کند تا بهترین حالت را داشته باشید. مقدار زیادی میوه ، سبزیجات ، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی بخورید. ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه مشخص نیست - اما برخی تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی غنی از روغن ماهی یا مکمل های روغن ماهی و کم چربی و کربوهیدرات های فرآوری شده یا تصفیه شده ممکن است باعث جوان تر شدن پوست شود. نوشیدن آب فراوان به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند.

5- استرس را مدیریت کنید
استرس کنترل نشده می تواند پوست شما را حساس کرده و باعث آکنه و سایر مشکلات پوستی شود. برای تشویق پوست سالم - و یک روحیه سالم - برای کنترل استرس خود گام بردارید. به اندازه کافی بخوابید ، محدودیت های معقولی را تعیین کنید ، لیست کارهای خود را دوباره تنظیم کنید و برای انجام کارهایی که از آنها لذت می برید وقت بگذارید. نتایج ممکن است از آنچه انتظار دارید چشمگیرتر باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۹ ، ۱۳:۴۲
باران بهاری

بررسی اجمالی


شوره سر یک بیماری شایع است که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می شود. مسری یا جدی نیست. اما ممکن است شرم آور باشد و درمان آن دشوار باشد.

شوره نرم را می توان با یک شامپوی ملایم و روزانه درمان کرد. اگر این کار نکرد ، یک شامپوی دارویی ممکن است کمک کند. علائم ممکن است بعداً برگردند.

شوره سر به عنوان فرم خفیف درماتیت سبورئیک در نظر گرفته می شود. در نوزادان ، درماتیت سبورئیک را گهواره می گویند.

علائم

  • علائم و نشانه های شوره سر ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • پوسته پوسته شدن روی پوست سر ، مو ، ابرو ، ریش یا سبیل و شانه ها
  • خارش پوست سر
  • پوست سر پوسته پوسته و پوسته دار در نوزادان با درپوش گهواره

علائم و نشانه ها ممکن است در صورت استرس شدیدتر باشند و در فصول سرد و خشک میل به شعله ور شدن دارند.

 

شوره سر

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم


بیشتر موارد شوره سر نیاز به مراقبت از پزشک ندارد. در صورت عدم بهبود شرایط با استفاده منظم از شامپوی بدون نسخه شوره سر ، به پزشک مراقبت های اولیه یا پزشکی که در زمینه بیماری های پوستی متخصص است مراجعه کنید.

 

علل


شوره سر ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد ، از جمله:

  • پوست تحریک شده و چرب
  • شامپو زدن به اندازه کافی نیست
  • قارچی شبیه مخمر (مالاسزیا) که از روغن های پوست سر بیشتر بزرگسالان تغذیه می کند
  • پوست خشک
  • حساسیت به محصولات مراقبت از مو (درماتیت تماسی)
  • سایر بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما

عوامل خطر


تقریباً هرکسی ممکن است دچار شوره سر شود ، اما برخی از عوامل باعث حساسیت بیشتر شما می شوند:

سن. شوره سر معمولاً در بزرگسالی جوان شروع می شود و تا سنین میانسالی ادامه دارد. این بدان معنا نیست که افراد مسن دچار شوره سر نمی شوند. برای برخی از افراد ، این مشکل می تواند مادام العمر باشد.
مرد بودن از آنجا که مردان بیشتری شوره سر دارند ، برخی از محققان فکر می کنند هورمون های مردانه می توانند در این امر نقش داشته باشند.
بیماری های خاص به نظر می رسد بیماری پارکینسون و سایر بیماری هایی که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارند خطر ابتلا به شوره سر را افزایش می دهند. داشتن HIV یا سیستم ایمنی ضعیف نیز همینطور است.

 

مطالعه بیشتر : 5 تا از بهترین ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو (بر اساس آخرین تحقیقات)

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۹ ، ۱۴:۳۰
باران بهاری

 

آیا پوست بی عیب فقط برای درخواست زیاد است؟ اواخر شب منجر به سیاهی چشم در صبح می شود. مهمانی آینده دارید؟ اوه صبر کنید ، من یک zit جاسوسی می کنم بله بله ، ما از تکنیک اساسی CTM کاملاً آگاه هستیم ... پاک کننده - تونر - مرطوب کننده. ما هر کرم شستشوی صورت ، ضد آفتاب و ضد پیری جدیدی را که به بازار عرضه می شود ، امتحان می کنیم. اگر پوست خشک و پوست مرده ، پوست چرب و تکه تکه کافی نبود - شما اکنون پوست مختلط دارید! و ما همیشه دوست داریم هر چیزی را در زیر آفتاب امتحان کنیم تا پوستی زیبا بدست آوریم. اما این یک معجزه یک شبه نیست. پوستی بدون نقص ، لکه و بدون آکنه که همیشه آرزو می کردید ، دیگر یک رویا نیست بلکه یک واقعیت است. در اینجا چند نکته زیبایی درخشان برای صورت برای بدست آوردن درخششی که همیشه می خواسته اید آورده شده است. اسرار زیبایی ما را مرور کنید، مسائل مربوط به مراقبت از پوست خود را برطرف کنید و به طور مرتب ترفندهای ما را دنبال کنید تا به طور طبیعی پوست زیبایی داشته باشید. هیجان زده ، خوشحال یا استرس ، این چهره شما است که شما را دور می کند. تا به حال فکر کرده اید که چگونه پوستی درخشان بدست آورید؟ ما نکات تخصصی مراقبت از پوست را برای دور نگه داشتن لکه ها و تقویت زیبایی طبیعی شما جمع آوری کرده ایم. چه وقت شما برای مراقبت از پوست فشرده باشد یا نه ، خود را با رعایت اصول اولیه غرق کنید.

انجام دهید: اطمینان حاصل کنید که همیشه (و منظور ما همیشه) آرایش خود را قبل از برخورد به ملحفه پاک کنید. پوست باید یک شب نفس بکشد. و آرایش از این امر جلوگیری می کند ، زیرا گذاشتن آن به مدت یک شب منافذ پوست را مسدود می کند که ممکن است باعث ایجاد لکه و یا جوش های سرسیاه شود. پاک کننده آرایش ندارید؟ کافی است مقداری روغن زیتون را روی یک پنبه پنبه ای قرار داده و روغن را به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید تا از آرایش و آلودگی پاک شود.
نکنید: فراموش نکنید که لایه برداری ضروری است. حداقل یک یا دو بار در هفته ، پوست خود را لایه برداری کنید تا لایه های پوست مرده را از بین ببرید ، مطمئناً شما را با درخشش سالم تر و روشن تر می کند. همچنین می توانید برای لایه برداری از پوست خود از خمیر گردو به صورت پودر با ماست استفاده کنید ، زیرا آنتی اکسیدان های موجود در گردو به از بین بردن آلودگی ها کمک کرده و باعث درخشندگی پوست می شود.

 

 

 
 
2. Sun and Skin

Do: ضد آفتاب با SPF حداقل 15 بزنید که اشعه UVA و UVB را مسدود کند. از آنجا که یک عمر در معرض آفتاب شدن می تواند باعث ایجاد چین و چروک ، لکه های پیری و سایر مشکلات پوستی شود ، شما باید از پوست خود در برابرآفتابمحافظت کنیداطمینان حاصل کنید که برچسب "noncomedogenic" یا "nonacnegenic" باشد تا محصول تمایل به انسداد منافذ نداشته باشد.  

نکنید: از کرم ضد آفتاب صرف نظر از اینکه ابری باشد یا سرد باشد (بدون بهانه). اگر به یک ساحل یا اطراف سطح انعکاسی مانند برف یا یخ می روید ، پوست خود را با مقداری ضد آفتاب با حداقل 30 درصد SPF کف کنید.


3. شما همان چیزی هستید که می خورید

انجام دهید: آنچه را در بشقاب خود می گذارید یادداشت کنید. خوردن تازه میوه ، سبزی، پروتئین و ویتامین کافی است. یک رژیم غذایی غنی از ویتامین C و کم چربی و قند باعث درخشندگی پوست می شود . یک رژیم غذایی کم قند را در نظر بگیرید ، که می تواند سطح انسولین را پایین نگه دارد و به سلول ها اجازه می دهد تعادل سالم داشته باشند .

نویسنده آمریکایی و پزشک آیورودا ، ونزانت لاد ، در کتاب کامل درمان های خانگی آیورودا ، توصیه می کند: "نکنید: غذاهای پر ادویه و نمک ، مرکبات ، غذاهای سرخ شده بخورید. در عوض غذاهای نرم مانند برنج ، بلغور جو دوسر و سیب را ترجیح دهید." .


4. ! عرق آن را

انجام دهید: به طور منظم ورزش دویدن، آهسته دویدن و یوگاگردش خون لازم را به بدن شما می بخشد و همچنین روند پاکسازی کل بدن را تسریع می کند. بعد از تمرین متوجه درخشش صورت خود خواهید شد. مسابقه با زمان؟ فقط یک قدم زدن سریع در اطراف بلوک انجام دهید.

نکنید: از مراقبت از پوست قبل و بعد از تمرین صرف نظر کنید. برای کمک به حداقل تولید روغن قبل از خارج کردن از یک تونر استفاده کنید. بعد از آن لایه برداری کنید و سپس کره مرباخوری یا روغن زیتون بزنید تا پوست مرطوب شود.

 

 

uu1jno8

5. Beauty Sleep


 

انجام دهید: سعی کنید هر شب حداقل 8 ساعت بخوابید. اگر به اندازه کافی چشم بسته ندارید ، پوست شما نیز مانند شما خسته می شود - آویزان می شود و کیف می کنید. بنابراین ریسک نکنید. همچنین می توانید هفته ای دو یا سه بار عسل را روی صورت خود بمالید تا پوست شما به طور طبیعی تسکین یافته و بهبود یابد.


 

دکتر "راهول ناگار" ، متخصص پوست ، بیمارستان های مکس ، توصیه می کند: "نکنید: فراموش نکنید که صورت خود را قبل از خواب بشویید و مرطوب کنید." "برای پوست های خشک ، از پاک کننده های ملایم و عاری از الکل استفاده کنید. مقدار زیادی مرطوب کننده بزنید و از آب گرم خودداری کنید زیرا پوست را بیش از حد خشک می کند."


 

6. H2O to The Rescue

Do: خود را هیدراته کنید. روزانه مقدار زیادی آب بنوشید ، حداقل اگر 8 لیوان بیشتر نباشد ، حداقل 8 لیوان آب بنوشید. همچنین ، از میوه ها و سبزیجاتی که محتوای آب زیادی مانند هندوانه ، خیار ، پرتقال ، توت فرنگی ، گریپ فروت و طالبی دارند ، می خورد. وازانت لاد ، پزشک آیورودا ، توصیه می کند "از یک بطری آبی رنگ آب بنوشید" ، زیرا این اثر خنک کننده است.

نکنید: گلاب را نادیده بگیرید. این ماده به جلوگیری و کاهش پف چشم در صبح کمک می کند ، تعادل pH را حفظ می کند و اگر پوست را در طول روز اسپری کنید پوست را به طور طبیعی هیدراته می کند.


7. خداحافظ آکنه

"انجام دهید: صورت خود را با آب گرم بشویید ، سه بار در روز ، و به آرامی با حرکات دورانی صورت خود را ماساژ دهید ، اطمینان حاصل کنید که پاک کننده حاوی آلفا هیدروکسیل اسید یا بتا هیدروکسیل اسید است. بسته های صورت که حاوی multani mitti (زمین کاملتر) هستند نیز بسیار خوب عمل می کنند. دکتر ظهیر احمد ، متخصص پوست ، بیمارستان های مکس ، پیشنهاد می کند بعد از تمیز کردن ، لوسیون حاوی پراکسید بنزوئیل را خشک کرده و آغشته کنید. بنظر می رسد بنزوئیل پراکسید به دلیل اقدامات ضد باکتریایی م beثر باشد.

نکنید: جوش های پوستیزیرا می تواند منجر به تورم ، قرمزی و حتی ایجاد زخم شود. احساس می کنید یک جوش در راه است؟ فقط محل را با گلاب تمیز کنید ، و یک کیسه چای سبز خنک به مدت 10 دقیقه قرار دهید. همچنین ، اگر از عینک یا عینک آفتابی استفاده می کنید ، حتما مرتباً آنها را تمیز کنید تا روغن منافذ اطراف چشم و بینی شما را مسدود نکند.

 

 

8. بازگشت به ریشه های خود

انجام دهید: از اسکراب های آیورودا برای تغذیه پوست و کمک به تنفس بهتر آن استفاده کنید. خوشبختانه برای شما ، همه آنچه شما نیاز دارید در حال حاضر در آشپزخانه شما است. 2 قاشق غذاخوری آرد نخود ، ½ قاشق چایخوری پودر زردچوبه ، کمی کافور و چوب صندل با مقداری گلاب / شیر / آب بسته عالی مراقبت از پوست شما است. بله ، اسرار زیبایی در آیورودا باستان نهفته است.

نکنید: از اصول غفلت کنید. سودارشان کریا را سرود زیبایی خود کنید. بله ، این آسان است. فقط تنفس صحیح می تواند شما را از لکه ها و جوش ها خلاص کند. نیدی گورجا ، هنر زندگی ، می گوید: " سودارشان کریاis a breathing technique which incorporates specific natural rhythms of the breath that harmonize the body, mind and emotions. This helps releasing accumulated stresses, and each individual's experience is different.”


9. روز اسپا هر روز؟

انجام دهید: یک رژیم منظم برای مراقبت از پوست داشته باشید . "برای پوست خشک ، از ماسک تازه گیلاس استفاده کنید. قبل از خواب تفاله گیلاس تازه را روی صورت خود بمالید. بگذارید 15 دقیقه بماند و با آب ولرم بشویید "، نویسنده آمریکایی ونست لاد اضافه می کند.

نکنید: فراموش کنید که خود را ناز کنید. ماساژ ملایم صورت با روغن می تواند معجزه کند. بسته به نوع پوست خود ، روغن هایی از خردل ، نارگیل ، بادام یا کومکادی را انتخاب کنید زیرا مواد مغذی بسیار خوبی هستند که به درخشش پوست کمک می کنند. هنوز هم بهتر - برخی از موسیقی آرام و آرام را روشن کنید. بعد از 20 دقیقه ، چه چیزی دارید؟ پوستی زیبا و آرام.


10. عادت های سالم

انجام دهید: برای خود وقت بگذارید ، و سعی کنید تا حد ممکن از استرس جلوگیری کنید. آیا تا به حال متوجه شده اید که وقتی استرس دارید بیشتر تمایل به شکست دارید؟ به این دلیل که استرس باعث تولید کورتیزول و هورمون های دیگر در بدن می شود و باعث چربی پوست می شود. تکنیک های کنترل استرس مانند تمرینات تنفسی ، یوگا و مدیتیشن را تمرین کنید. هرچه بیشتر مراقبه کنید ، بیشتر تابش می کنید.

 

 

 

 

نکنید: از عضلات فک و صورت خود غافل شوید فقط 5 دقیقه در روز ، چند تمرین صورت انجام دهید . می توانید لب پایین خود را به گونه ای خارج کنید که چین و چروک روی چانه ایجاد شود ، سپس چانه را به سمت سینه پایین بیاورید. تمرینی دیگر که معجزه می کند ، نگاه کردن به سمت سقف و چاک است. با کشش عضلات باعث سفتی پوست می شود. "18 تا من بمیرم" ، چرا که نه؟
 

شما کاملاً لباس پوشیده اید ، اما به چیزی برای تکمیل ظاهر نیاز دارید. لبخند تو! در حالی که ما وقت و انرژی زیادی را برای اصلاح بدن و ظاهر خود صرف می کنیم ، اما ابراز شادی و خوشحالی درونی خود را فراموش می کنیم. "نگه داشتن لبخند بر روی صورت به حفظ تن عضلات صورت و پوست کمک می کند. ممکن است مردم بگویند 10 سال جوانتر از سن خود به نظر می آیی! "، پزشک و پیشکسوت آیورودا ، وزانت لاد ، اضافه می کند.

زندگی سالم را با روشهای سالم اتخاذ کنید تا پوستی زیبا را که همیشه آرزو داشتید بدست آورید. اطمینان حاصل کنید که با استفاده از این داروهای طبیعی زیاده روی نمی کنید وگرنه ممکن است به پوست شما آسیب بیشتری برساند. اگر به چیزی عجیب و غریب مشکوک هستید ، از مشاوره با یک متخصص پوست مجاز دریغ نکنید. خود بازرسی خوب است ، اما گاهی اوقات برای حل یک مسئله اساسی نیاز به یک مشاوره تخصصی دارید. مطمئن شوید که درست غذا می خورید و از خود مراقبت کنید. یک رژیم غذایی سالم نیز به عنوان معجزه آسایی برای پوست شما شناخته شده است ، بنابراین هرگز این میوه ها ، سبزیجات و آجیل های فصلی را رد نکنید. 

 

 

 

مرتبط :

 

چگونه دندان های شکسته شده را اصلاح کنیم
 

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۹ ، ۱۲:۴۵
باران بهاری

موی انسان حتی در موهای زخم مو (بیش از حد مو) از ارزش محافظتی کمی برخوردار است. مژه ها ، ابروها و موهای داخل گوش خارجی و سوراخ های بینی مشخصاً عملکرد مفیدی دارند و ممکن است موی سر آنقدر ضخیم باشد که بتواند از آفتاب ظهر محافظت کند. ریش و سبیل ، تزئیناتی است که مردانگی را ایجاد می کند و احتمالاً به ارتباطات جنسی یا اجتماعی مربوط می شود. و موی زیر بغل و شرمگاهی احتمالاً بخشی از مکانیسم های پخش بو هستند.

 

نقش مهمی برای مو ، مشارکت آن در دستگاه حسی بدن است. تمام فولیکول های مو توسط اعصاب حسی احاطه شده اند و فشار روی ساقه مو به این اعصاب منتقل می شود. سایر پستانداران ، از جمله پستانداران زیر انسانی ، دارای فولیکول های موی حساس بسیار ویژه در اطراف چشم ، لب ها و پوزه هستند. این موها "قابل لمس" تولید می کنند ، معروف بهویبره یا سبیل ، که به ویژه در پستانداران شب بزرگ است. فولیکولهایی که این موها از آنها بیرون می آیند غنی از اعصاب هستند و توسط یک سینوس پر از خون احاطه شده اند. انسان تنها حیواناتی است که فولیکول موی سینوسی ندارد. اما فولیکول های موی انسان ، خصوصاً صورت ، به خوبی از نظر عصبی تأمین می شوند و پوست انسان احتمالاً حساس تر از سایر پستانداران است .

موها توسط فولیکول ها تولید می شوند. در اصل ، این جیب های لوله ای اپیدرم هستند که از بیشتر یا عمق پوست گسترش می یابند و یک پاپیلای کوچک درم را در قاعده آنها محصور می کنند. آنها در زاویه نسبت به سطح پوست قرار می گیرند. دو سوم مسیر بالا آمدن یک برآمدگی است و به آن فیبرهای ماهیچه صافی متصل است که با انقباض ، فولیکول را به حالت عمود کم و بیش می کشد. این عمل همچنین پوست را به صورت تپه ای روی سطح می کند - به اصطلاح جوش غاز است.

دقیقاً مانند سایر پستانداران ، موهای انسان با تقسیم سلولها در ناحیه معروف به پیاز ، در پایه فولیکول تشکیل می شود. رنگدانه ها از ملانوسیت های موجود در این منطقه گنجانده شده است. فولیکول های موی انسان نیز چرخه فعالیت دارند. پس از یک دوره رشد ، موها به جای استوانه ای ، حالت چوب دار پیدا می کنند. 

ریشه های الیافی لبه لخته را به بافت فولیکولی اطراف می بندندهنگام تشکیل چماق ، فولیکول جمع شده و قسمت تحتانی آن تا حد زیادی از بین می رود. یک فولیکول در حال استراحت می تواند بلافاصله توسط موهای چسبیده و با اندازه کوتاه و ساختار منحصر به فرد فولیکول شناخته شود. فولیکول ها برای دوره های متغیر زمانی خاموش می مانند. وقتی دوباره فعال می شوند ، پیازی را تولید می کنند که موی جدیدی تولید می کند. همانطور که موهای جدید به سطح خود کار می کنند ، موهای چوب از لبه های خود شل شده و ریخته می شوند.

فعالیت فولیکول های مو در پوست سر هماهنگ نیست ، به طوری که یک مولت کوچک اما ثابت از حدود 50 تا 100 تار مو در روز از مجموع حدود 150،000 فولیکول وجود دارد. با این وجود شواهدی از نوسانات فصلی وجود دارد که بیشترین ریزش مو در اواخر تابستان و پاییز دارد. 

یک فولیکول ممکن است به مدت طولانی فعالیت خود را ادامه دهد و موها گاهی اوقات برای چندین سال رشد می کنند و به طول قابل توجهی می رسند. حتی در پوست سر انسان - که فولیکول های مو متراکم و به شدت تولید می کنند - طاسی در تعداد زیادی از افراد رخ می دهد.طاسی یک بیماری نیست بلکه یک تکامل سیستماتیک فولیکول های مو است که در اندامی مشابه فولیکول های اولیه جنینی به اوج خود می رسد. تعداد فولیکول ها لزوماً کاهش نمی یابد.

 


تا اواخر عمر جنین هیچ خط مشخصی بین پیشانی و پوست سر وجود ندارد. بعد از ماه پنجم بارداری ، فولیکول های باقی مانده پوست سر بزرگتر می شوند ، اما قسمت های پیشانی رشد نمی کنند. پس از تولد ، موهای پیشانی حتی کوچکتر و تقریباً نامرئی می شوند. خط موی نوزادان تازه متولد شده معمولاً مشخص نیست. الگوی خانوادگی خط مو در اواخر کودکی از طریق فرآیند یکسان با طاسی تعریف می شود. چه زمانیطاسی با الگوی مردانه ، در اواخر دهه 20 یا زودتر ، فولیکول های تحت تأثیر دقیقاً همان تغییراتی را ایجاد می کنند که خط مو را ایجاد می کند.

طاسی با الگوی مردانه و معادل زنانه آن ، که معمولاً از انتشار بیشتری برخوردار است ، از شرایط ارثی هستند. اعتقاد بر این است که در مردان این نوع طاسی ناشی از نقص در سلولهای بنیادی مو است که در پیاز مو واقع شده و در نهایت به سلولهای موی مولد بالغ می شوند و سپس به موهای بالغ تبدیل می شوند. متناقض است ، از آنجا که هورمون های مردانه (آندروژن ) رشد بیشتر موهای دیگر را تحریک می کند ، این نوع طاسی فقط در صورت وجود آندروژن رخ می دهد.

رنگ ، قطر و کانتور مو متفاوت است رنگهای مختلف ناشی از تغییر در مقدار ، توزیع و نوع رنگدانه ملانین در آنها و همچنین تغییرات ساختار سطح است که باعث می شود نور به روشهای مختلف منعکس شود. موها ممکن است درشت یا بسیار نازک و بی رنگ باشند تا تقریباً نامرئی باشند. موهای راست گرد هستند ، در حالی که موهای مواج به طور متناوب بیضی و گرد هستند. موهای بسیار مجعد و لاغر مانند روبان های پیچ خورده شکل گرفته اند.

موی انسان با سرعت حدود یک سوم میلی متر در روز رشد می کند و پس از کراتینه شدن ، بی اثر می شود. اگر رنگ یا شکل مو هنگام ایجاد تغییر کند ، باید چند روز قبل از اینکه اثر دیده شود ، بگذرد. به دلیل عدم کارایی ملانوسیت ها در تزریق رنگدانه به سلول ها ، در هنگام تشکیل ، موها با پیری سفید می شوند. 

داستان های سفید شدن مو در طول شب ممکن است از موارد ریزش افتراقی سریع موهای رنگی از جمعیت مخلوط سفید و تیره ناشی شود ، اما این پیشنهاد که موهای تیره منفرد به نوعی می توانند به سرعت سفید شوند ، درست نیست.

ریش و سبیل بارزترین نمونه های مو است که برای رشد آن به هورمون های جنسی مردانه یا آندروژن احتیاج دارد. موهای صورت در بلوغ ، حدود دو سال پس از شروع رشد موهای شرمگاهی ، شروع به رشد می کنند. سرعت رشد ریش در ابتدا با افزایش سن افزایش می یابد اما بعد از 35 سالگی از بین می رود. موهای روی سینه - نشانه ای سنتی از مردانگی - و اندام ها نیز به آندروژن وابسته هستند. 

آندروژن ها باعث می شوند که موهای طولانی تری ایجاد شوند ، بخشی از آنها باعث رشد سریعتر آنها می شود ، اما عمدتا با افزایش طول آناژن ، مرحله رشد. موهای کاملاً تشکیل شده در ران در مردان جوان بیش از سه برابر بیشتر از زنان است. و مدت زمان آناژن در مردان حدود 54 روز است ، در مقایسه با زنان 22 روز.

موهای شرمگاهی و زیر بغل نیز به آندروژن ها وابسته هستند ، اما از نظر این که در زنان و همچنین مردان شاد هستند ، با سایر موهای بدن تفاوت دارند. رشد آنها به میزان کمتری هورمون نیاز دارد. مثلث پایینی موی عانه در افراد مبتلا به بیماری نادر معروف به شبه هرمارفریدیت مردانه وجود دارد. این افراد مرد ژنتیکی هستند که تا زمان بلوغ به صورت زن باقی می مانند زیرا آنها فاقد آنزیمی هستند که برای اتصال دو اتم هیدروژن به هورمون مردانه تستوسترون ، که مسئول ویژگی های جنسیت مرد است ، لازم است. از آنجایی که افراد مبتلا به هدرمافرودیتیسم مردانه حتی در بزرگسالان فاقد موی صورت هستند ، به نظر می رسد که رشد ریش مستلزم تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون است اما رشد موی عمومی این امر را ندارد.

غدد سباسه

غدد چربی معمولاً به فولیکول های مو متصل شده و ترشح خود را می ریزند ، سبوم ، در کانال فولیکولار. در چند ناحیه از بدن ، غدد چربی نامتناسب بزرگ با فولیکول های موی بسیار کوچک در ارتباط هستند. در مناطق دیگر غده هایی وجود دارد که کاملا فولیکول ندارند.

ویژگی برجسته غدد سباسه ، حالت هولوکرین ترشح آنها است که شامل تجزیه کامل سلولهای چربی است. این غدد از یک سری لوب ها یا آکینی تشکیل شده اند که هرکدام دارای مجاری به سمت مجرای اصلی چربی هستند. سلول ها با تقسیم سلول در اطراف محیط هر لوب تولید می شوند. همانطور که به سمت مرکز لوب و به سمت مجرا حرکت می کنند ، آنها گلبول های چربی را سنتز و تجمع می دهند و به تدریج بزرگ و تحریف می شوند. در نهایت آنها متلاشی شده و ترشح می کنند.

سبوم انسانی ترکیبی پیچیده از لیپیدها است - چربی های تری گلیسیرید (5/57 درصد) ، استرهای مومی (26 درصد) ، اسکوالن (12 درصد) ، استرهای کلسترول (3 درصد) و کلسترول (5/1 درصد). تری گلیسیریدها تا رسیدن سبوم به سطح پوست تا حد زیادی توسط باکتری هیدرولیز می شوند ، به طوری که حدود یک سوم چربی سطح از اسیدهای چرب آزاد تشکیل شده است.

فعالیت غدد چربی به طور عمده توسط آندروژن کنترل می شود. غدد در هنگام تولد به دلیل تأثیر هورمون های مادر در طی رشد ، کاملاً بزرگ هستند ، اما بلافاصله پس از آن عقب می روند. آنها مجدداً در اولین علائم بلوغ یا تا حدودی پیش از آن فعال می شوند. میزان ترشح آنها در مردان بزرگسال کمی بیشتر از زنان است و به تدریج با افزایش سن در هر دو جنس کاهش می یابد. در خواجه ها (مردان اخته شده) بسیار کم است اما نشان داده شده است که هنگام درمان با آندروژن افزایش می یابد. با مشاهده این نکته که تولید سبوم در آکرومگالی به طور غیرطبیعی زیاد است ، اختلال ناشی از ترشح بیش از حد هورمون رشد ، عوامل دیگر - به عنوان مثال هورمون های هیپوفیز - نیز ممکن است بر ترشح تأثیر بگذارند .

در مورد عملکرد سبوم بسیار بحث شده است. برخی از دانشمندان این نظریه را مطرح کرده اند که جلوگیری از اتلاف سریع آب از لایه های سطحی لایه شاخی به عنوان نرم کننده مهم است. دیگران معتقدند که این یک محصول عملکردی از اندامهای در حال حاضر بی فایده یا حیوانات است. با این حال غدد بیشتر و بزرگتر از انسان نسبت به اکثر پستانداران وجود دارد و برنامه خاصی در توزیع آنها وجود دارد: آنها بزرگترین و بیشترین تعداد را در صورت و اطراف سطح آنوژن دارند.

پوست اطراف بینی ، دهان و پیشانی و بالای استخوان گونه دارای بسترهایی از غدد غول پیکر است که ترشح آنها این سطوح را به طور مداوم چرب نگه می دارد. غدد چربی به طور مساوی و در ردیف هایی در مرز پلک ها فاصله دارند -غدد میبومیا - آنقدر بزرگ هستند که در هنگام از بین رفتن پلک ها به راحتی با چشم غیر مسلح دیده می شوند. غدد در دستگاه تناسلی تولید فراوان مقدار چربی ماده موسوم به Smegma. فقط انسانها دارای جمعیت غنی از غدد چربی در سطح بدون موی لب هستند. این غدد با بلوغ افراد از نظر تعداد و اندازه افزایش می یابند. داخل گونه ها غدد بزرگ چربی زیادی نیز دارند و گاهی اوقات حتی روی لثه ها و زبان نیز غدد وجود دارد.

بنابراین بسیار بعید به نظر می رسد که سبوم فاقد عملکرد باشد. گرچه اهمیت آن قطعاً مشخص نیست ، اما ممکن است که به ارتباط شیمیایی ظریف بو یا طعم مربوط باشد. چنین عملکردی انسان ها را با سایر پستانداران همسو می کند.

غدد عرق

غدد عرق لوله های پیچیده ای هستند که منشأ اپیدرمی دارند ، اگرچه در درم قرار دارند . سلولهای ترشحی آنها فضای مرکزی یا لومن را احاطه می کنند که ترشح در آن خارج می شود. دو نوع مشخص وجود دارد:غدد اکریین توسط یک مجرا مستقیماً بر روی سطح پوست باز می شوند.غدد آخرالزمانی معمولاً در ارتباط با فولیکول های مو ایجاد شده و به درون آنها باز می شود.

منبع : https://www.britannica.com/science/human-skin/Hair

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آبان ۹۹ ، ۱۵:۴۵
باران بهاری