بدن سالم

بدن سالم

بدن سالم

بدن سالم

بدن سالم

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

به گزارش خبرگزاری آنا؛ اگر به هر دلیلی از جمله پیری، کشیدن دندان، تصادف و یا هر دلیل دیگری دندان خود را ازدست‌داده‌اید، قطعا جای خالی دندان علاوه بر اینکه روی اعتمادبه‌نفس شما تاثیر منفی می‌گذارد باعث مشکلاتی در جویدن غذا نیز می‌شود. ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌ها جهت جایگزین‌کردن دندان‌های از دست‌رفته‌است. امروزه با ایمپلنت دندانی، دیگر افراد نگرانی بابت از دست‌دادن دندان‌های خود ندارند. با اینکه نرخ موفقیت انجام ایمپلنت بسیار بالاست، اما با این‌حال برخی افراد با مشکلاتی مواجه می‌شوند. با ما همراه‌باشید تا شما را با مشکلات و عوارض ایمپلنت دندان آشنا کنیم.

 

مشکلات ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

از دست‌دادن دندان‌ مخصوصا دندان‌های جلویی، تاثیر بسیاری در زیبایی چهره فرد دارد‌. هم‌چنین خالی‌بودن جای دندان‌ها مشکلاتی در خوردن و جویدن غذا ایجاد می‌کند. ایمپلنت دندان نوعی پایه تیتانیومی است که به جای ریشه از دست‌رفته دندان در استخوان فک قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه جنس ایمپلنت از تیتانیوم بوده و سازگار با بدن است، باعث آسیب به استخوان، لغزش و سرو صدا نمی‌شود. اگر قصد انجام ایمپلنت دارید، حتما لازم است قبل از انجام آن اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید تا با آگاهی کامل اقدام به ایمپلنت یا کاشت دندان کنید. ازاین‌ رو در ادامه قصد داریم به مشکلاتی که ممکن است فرد بعد از ایمپلنت دندان با آن مواجه شود بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر  مقاله ایمپلنت دندان چیست را مطالعه نمایید.

iranmehrdental.com/fa/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

مشکلات ایمپلنت چیست؟

  • اتصال ناموفق ایمپلنت با استخوان

یکی از مشکلات کاشت دندان، عدم جوش‌‌خوردگی است. اگر ایمپلنت به‌صورت صحیح به استخوان متصل نشود، احتمال اینکه در آینده ایمپلنت بیفتد وجود خواهد داشت. از عوامل موثر در اتصال ناموفق ایمپلنت دندان به استخوان فک می‌توان به آسیب به بافت‌های اطراف، فشار اضافه، تراکم استخوان، ضربه ناگهانی، واکنش مواد بی‌حس‌کننده، قرارگیری نادرست استخوان و غیره اشاره کرد. برای اینکه ایمپلنت بتواند در استخوان جوش بخورد، باید استخوان از حجم کافی برخوردار باشد. درصورتی‌که دندانپزشک تشخیص دهد که استخوان فک عرض، طول و ارتفاع لازم را ندارد، از روش‌هایی همچون لیفت سینوس یا پیوند استخوان استفاده می‌کند تا حجم و تراکم استخوان را افزایش دهد. جالب است بدانید زمانی که یکی از دندان‌های خود را از دست‌می‌دهید، تراکم استخوان زیر آن به مرور زمان کاهش می‌یابد. افرادی که مدت زمان طولانی از افتادن دندان آنها می‌گذرد، قطعا قبل از ایمپلنت دندان به پیوند استخوان نیاز دارند.

  • عفونت ایمپلنت

رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از جراحی ایمپلنت بسیار اهمیت دارد. یکی از شایع‌ترین عوارض ایمپلنت دندان، عفونت ایمپلنت است که پری ایمپلنتیت نامیده می شود. اولین مرحله معمولا زمانی است که التهاب در لثه وجود دارد که پس از آن منجر به تحلیل استخوان و عفونی شدن دندان ها (یا دندان) می شود. (منبع:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3612185)

درصورتی‌که عفونت زیاد باشد؛ برای جلوگیری از گسترش آن، تنها راه‌حل خارج‌کردن ایمپلنت است. توجه داشته‌باشید که این مشکل بلافاصله بعد از جراحی ایمپلنت دندان رخ نمی‌دهد و ممکن است فرد چند ماه بعد درگیر آن شود. هم‌چنین افراد سیگاری، مبتلا به قند خون، افرادی که لثه‌های نازکی دارند یا اشخاصی که بهداشت را رعایت نمی‌کنند بیشتر در معرض عفونت هستند. پس حتما مراقبت های بعد از ایمپلنت را جدی بگیرید.

  • آسیب به عصب و بافت

یکی دیگر از مشکلات ایمپلنت، آسیب به عصب و بافت است. گاهی اوقات به خاطر بی‌تجربگی پزشک، ایمپلنت در نزدیکی اعصاب قرارداده‌می‌شود و فرد ممکن است احساس درد یا بی‌حسی در گونه، لثه، زبان و لب خود را تجربه کند که در این شرایط باید ایمپلنت خارج شود. آسیب به عصب و بافت یکی از مشکلات نادر ایمپلنت دندان به‌شمار می‌رود. معمولا بعد از این جراحی، فرد دچار خونریزی و درد می‌شود؛ اما اگر خونریزی بیش از حد باشد، حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید و مشکل خود را با او در میان بگذارید.

  • فشار بیش از حد

ایمپلنت دندان در دو مرحله انجام می‌شود تا ایمپلنت به‌خوبی به استخوان متصل شود؛ اما گاهی پزشک بلافاصله بعد از کاشت دندان، تاج دندان را روی آن قرار می‌دهد. البته این روش مزایای فراوانی دارد که می‌توان به عدم نیاز به مراقبت‌های ویژه بعد از جراحی و کاهش دوره درمان اشاره نمود؛ اما این نوع عمل جراحی مشکلاتی را نیز به همراه دارد. فشار بیش از حد در این روش باعث بروز مشکلات برای تاج و اتصالات ایمپلنت می‌شود. این نوع جراحی‌ برای افرادی که تراکم استخوانی کافی ندارند مناسب نیست.

  • مشکلات سینوس

یکی از مشکلات جدی کاشت دندان در فک بالا وجود سینوس‌ها است. گاهی اوقات جراح برای ایجاد یک پایه استخوانی قوی، باید سینوس این ناحیه را بالاتر ببرد و تقویت نماید. این‌کار فضای کافی برای پیوند استخوان را فراهم می‌کند. اگر ایمپلنت دندان داخل حفره سینوس قرار بگیرد باعث بروز عفونت و التهاب در این ناحیه می‌شود. حتما قبل از کاشت ایمپلنت، بیمار باید پزشک خود را از مشکلات سینوسی آگاه کند تا از بروز مشکلات در آینده جلوگیری شود‌‌.

  • پس‌زدگی ایمپلنت

مانند هر جراحی پیوند عضو، بدن فرد هم ممکن است ایمپلنت را پس بزند. در چنین شرایطی بدن بیمار ایمپلنت را مانند یک شی خارجی در نظر می‌گیرد و با آن مقابله‌ می‌کند.

  • شکستگی ایمپلنت

یکی از عوارض ایمپلنت دندان ایجاد شکستگی یا خم‌شدگی در ایمپلنت است. البته امروزه به خاطر استفاده از مواد مقاوم و باکیفیت احتمال بروز این مشکل بسیار کم شده‌است. اگر ایمپلنت در معرض فشار بیش از حد قرار بگیرد، ممکن دچار شکستگی یا خم‌شدگی شود.

  • واکنش آلرژیک

جنس اکثر ایمپلنت‌ها تیتانیوم است که حاوی مقداری نیکل نیز هست. با اینکه این مشکل بسیار نادر است، اما برخی از بیماران بعد از کاشت ایمپلنت دندان نسبت به تیتانیوم دچار واکنش آلرژیک می‌شوند. این مشکل ممکن است ابتدا خود را به‌صورت خارش‌های جزیی نشان دهد، ولی در آینده مشکل جدی‌تر می‌شود و فرسودگی مزمن دندان را به همراه خواهد داشت. جهت تشخیص وجود آلرژی نسبت به تیتانیوم، آزمایش MELISA بهترین روش است.

هنگام مواجه‌شدن با مشکلات ایمپلنت چکار کنیم؟

اگر مشکل ایمپلنت دندانی سریع تشخیص داده شود؛ شانس حفظ ایمپلنت افزایش می‌یابد. البته در برخی از مواقع تنها راه‌حل، خارج‌کردن ایمپلنت است. در این شرایط بنا به تشخیص پزشک جای دندان باید خالی بماند تا درمان‌های لازم انجام شود. انتخاب یک دندانپزشک حرفه‌ای تا حد زیادی مانع از بروز چنین مشکلاتی می‌شود.

کلام آخر

ایمپلنت دندان یک روش عالی برای پرکردن جای خالی دندان‌های ازدست‌رفته است. البته کاشت ایمپلنت ممکن است با مشکلاتی همراه‌باشد که در این صورت باید هرچه سریع‌تر جهت درمان آن اقدام کرد. با مراجعه به یک دندانپزشک خوب و مجرب دیگر لازم نیست نگران مشکلات ایمپلنت باشید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۰۱ ، ۱۵:۵۳
باران بهاری

داشتن دندان‌های سالم و منظم تاثیر بسیاری در زیبایی چهره، مخصوصا در زمان خندیدن دارد. مطمئنا فقدان دندان جلو نه‌تنها در شکل ظاهری و صحبت کردن فرد تأثیرگذار است، بلکه موجب کاهش اعتماد به‌نفس نیز می‌شود و تاثیر منفی بر هضم غذا می‌گذارد. امروزه روش‌های مختلفی جهت پر کردن جای خالی دندان جلویی وجود دارد که ایمپلنت دندان جلو یکی از بهترین راه‌حل‌ها است. افرادی‌که از نداشتن دندان‌های قدامی رنج می‌برند می‌توانند با کاشت ایمپلنت دندان، زیبایی را به چهره خود بازگردانند و مشکلات مربوط به جویدن غذا را برطرف کنند. اگر قصد جبران دندان های قدامی خود را با روش ایمپلنت دندان جلو دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

ایمپلنت دندان جلو چیست؟

داشتن یک لبخند زیبا و انرژی بخش متکی به داشتن دندان های جلویی سالم و سفید است، اما متاسفانه از دست دادن دندان های قدامی بسیار رایج است. افرادی که این اتفاق برای آنها افتاده، سعی میکنند هرگز نخندند زیرا پوشاندن دندانهای جلو هنگام لبخند زدن بسیار دشوار است، اما هر مشکلی راه حلی دارد. به لطف پیشرفت های روز افزون علم دندانپزشکی، امروزه جدیدترین و بهترین روش برای جایگزینی دندان قدامی، ایمپلنت دندان جلو است.

ایمپلنت در اصل یک ریشه دندان مصنوعی است که داخل استخوان فک کاشته می شود و ظاهر و عملکرد آن دقیقا مانند دندان های طبیعی میباشد. جنس ایمپلنت دندان از فلز تیتانیوم است که یک فلز کاملا سازگار با دهان انسان بوده و هیچ حساسیتی ایجاد نمیکند. ایمپلنت دندان جلو به خاطر کیفیت عالی، کارکرد مشابه دندانهای طبیعی و دوام بالای آن و محافظت از استخوان فک بهترین گزینه برای جبران دندان های از دست رفته جلویی هستند.

ایمپلنت دندان جلو چیست؟

ایمپلنت دندان جلو برای چه افرادی مناسب است؟

چه کسانی به ایمپلنت دندان جلو نیاز دارند؟ دندان‌های جلویی بیشتر در معرض آسیب هستند و ممکن است به‌دلایل مختلف از جمله فعالیت‌های ورزشی، ضربه، عفونت یا پوسیدگی‌ و بیماری‌های مختلف سلامت دندان‌های جلو به خطر بیافتد. هم‌چنین گاهی دندان‌های جلو به‌صورت مادرزادی همراه با سایر دندان‌ها در داخل فک رشد نکرده‌اند. اگر به‌هر دلیلی دندان‌های جلوی شما دچار آسیب شده، می‌توانید از ایمپلنت دندان استفاده کنید؛ البته به‌شرطی که رشد دندان در استخوان فک به پایان رسیده‌باشد. اگر در دوران کودکی و درحین بازی‌کردن و افتادن روی زمین یا به‌صورت مادرزادی دندان های قدامی خود را از دست داده‌اید باید تا سن هجده سالگی صبر کنید و سپس جهت ایمپلنت دندان جلو اقدام نمایید. دندان‌پزشک قبل از کاشت ایمپلنت، دندان و دهان بیمار را بررسی می‌کند تا از سلامت و فرآیند رشد دندان و استخوان فک جلو مطمئن شود، سپس اقدام به کاشت دندان جلو می‌کند. در ادامه شما را با مراحل ایمپلنت دندان جلویی آشنا می‌کنیم.

مراحل ایمپلنت دندان جلو

مراحل کاشت دندان قدامی با مراحل ایمپلنت سایر دندان ها تفاوت خاصی ندارد. به طور کلی دندانپزشک قبل از کاشت ایمپلنت، وضعیت دهان و دندان فرد را بررسی می‌کند. سپس در مورد سابقه پزشکی و داروهایی که بیمار مصرف می‌کند سوال می‌پرسد. دندانپزشک مراحل ایمپلنت دندان را برای بیمار توضیح می‌دهد و هزینه نهایی را برای او مشخص می‌کند. زمانی که فرد تصمیم جدی خود را جهت ایمپلنت دندانهای جلو اعلام کند، پزشک از او تست تشخیص می‌گیرد.

  1. تست تشخیص

اولین قدم جهت کاشت ایمپلنت دندان، عکسبرداری از دندان است تا دندان پزشک بتواند کیفیت و سلامت استخوان فک بیمار را ارزیابی کند و مطمئن شود که فرد برای این جراحی آمادگی لازم را دارد. این عکس‌ها به متخصص ایمپلنت کمک می‌کند که وضعیت سلامت دندان‌ها را به‌طور دقیق بررسی کرده و هم چنین با توجه به عکس‌های گرفته شده، قالب دندان را تهیه کرده و یک برنامه تخصصی و دقیق برای بیمار تنظیم می‌کند.

2. برنامه ریزی برای کاشت ایمپلنت دندان جلو

دندانپزشک با توجه به اطلاعات بدست‌آمده از تست‌های تشخیصی، یک برنامه جراحی برای بیمار مشخص می‌کند. سپس به‌طور کامل بیمار را از مراحل ایمپلنت دندان جلو و هزینه این جراحی آگاه می‌نماید. متخصص با استفاده از تصاویر دیجیتال، وضعیت دندان را بعد از کاشت ایمپلنت بررسی می‌کند؛ زیرا زیبایی دندان‌ها بسیار اهمیت دارد. هم چنین در صورت نیاز ممکن است برای کاشت دندان جلویی یکی از دندان‌های بیمار را بکشد. به‌علاوه درصورتی‌که بیمار به پیوند استخوان نیاز داشته‌باشد، دندانپزشک مقداری ماده پیوند استخوان را در حین مراحل ایمپلنت دندان در مکان موردنظر قرار می‌دهد.

3. کاشت ایمپلنت دندان جلو

کاشت ایمپلنت دندان‌های قدامی حدود سی دقیقه الی یک ساعت زمان می‌برد. ابتدا متخصص ایمپلنت از بی حسی موضعی استفاده کرده و سپس جراحی را شروع می‌کند. پس از اتمام کاشت دندان، جراح ممکن است اجازه دهد که زخم خودش ترمیم شود یا از پانسمان مخصوص استفاده کند. هم چنین گاهی اوقات دندانپزشک تا قبل از آماده شدن ایمپلنت دائمی دندان جلو، اقدام به نصب دندان موقت می‌نماید.

4. نصب دندان دائمی

پس از پایان مراحل ایمپلنت دندان جلو و تا زمان اتمام فرآیند بهبودی، برای اینکه مشکلی برای ایمپلنت ایجاد نشود و به‌طور کامل با استخوان پیوند بخورد از دندان موقت استفاده می‌شود. توجه داشته‌باشید نصب دندان موقت فقط جنبه زیبایی دارد و فرد نمی‌تواند از آن برای گاز زدن مواد غذایی سفت استفاده کند. پس از بهبودی کامل، متخصص دندان دائمی را به ایمپلنت دندانی نصب می‌کند. این دندان علاوه بر اینکه از نظر ظاهر تفاوتی با بقیه دندان‌ها ندارد، از عملکرد خوبی هم برخوردار است. پس از کاشت ایمپلنت دندان جلو، فرد می‌تواند کارهای روزمره خود را انجام دهد و در صورت احساس درد می‌تواند مسکن مصرف کند؛ به‌علاوه پزشک در صورت نیاز آنتی بیوتیک تجویز می‌کند و تا زمان بهبودی کامل یک برنامه غذایی برای فرد مشخص می‌کند.

مراحل ایمپلنت دندان جلو

مراحل ایمپلنت دندان جلو چقدر طول میکشد؟

مدت زمان آماده سازی و نصب ایمپلنت دندان جلو با توجه به وضعیت دهان و دندان بیمار متفاوت است و از 3 تا 15 ماه میتواند متغیر باشد. مثلا اگر استخوان فک بیمار از استحکام لازم برخوردار نباشد، ابتدا باید جراحی پیوند استخوان انجام شود و بعد کاشت دندان جلو صورت بگیرد. همچنین روند بهبود زخم نیز روی مدت زمان ایمپلنت دندان جلو تاثیرگذار است. از آنجایی که ایمپلنت دندان قدامی مدت زیادی طول میکشد، بیشتر بیماران برای جایگزین دندانهای جلوی خود به ایمپلنت فوری که در یک روز انجام می شود، متوسل می شوند.

آیا کاشت ایمپلنت دندان جلو بی خطر است؟

اگر قصد ایمپلنت دندان جلویی را دارید ولی نگران خطرناک بودن این جراحی هستید؛ این اطمینان را به شما می‌دهیم که کاشت ایمپلنت هیچ‌گونه خطری ندارد. ایمپلنت دندانی ظاهری شبیه به بقیه دندان‌ها دارد و از این رو یکی از بهترین روش‌های درمانی با کمترین خطر محسوب می‌شود. هم چنین جنس ایمپلنت از تیتانیوم است که به‌راحتی به استخوان فک جوش می‌خورد و یک پایه محکم و ثابت برای دندان به‌وجود می‌آورد. ایمپلنت دندان جلو یک ابزار قوی جهت جایگزین کردن دندان محسوب می‌شود، کافیست با رعایت نکات ساده ای از جمله رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن، نخوردن مواد غذایی سفت و نوشیدنی های رنگی ایمپلنت های خود را به دندان هایی مادامالعمر تبدیل کنید.

چگونه از ایمپلنت دندان جلو مراقبت کنیم؟

همانطورکه دندان‌های واقعی شما به مراقبت نیاز دارند، باید به ایمپلنت دندان جلو هم رسیدگی کنید. مراقبت از ایمپلنت های دندان جلو بسیار ساده است، کافیست موارد زیر را انجام دهید:

  • شما باید هر روز به‌صورت دقیق و منظم مسواک بزنید و از نخ‌دندان استفاده کنید تا بافت اطراف ایمپلنت دندان جلو همیشه تمیز باشد.
  • حتما در زمان مسواک زدن، آن را در زاویه ۴۵ درجه قرار دهید تا بتوانید تمام پلاکت‌ها و مواد غذایی بین دندان‌ها را خارج کنید.
  • استفاده از نخ‌دندان مناسب جهت تمیز کردن دندان و لثه را به‌هیچ‌عنوان فراموش نکنید؛ زیرا با مسواک نمیتوان بین دندان‌ها را کامل تمیز کرد و به‌همین دلیل نخ‌دندان بسیار اهمیت دارد.
  • در صورت بروز هر مشکلی در اسرع وقت به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید تا پزشک شما را معاینه کند و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهد.

نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان جلو

کلام پایانی

در این مقاله شما را با مراحل ایمپلنت دندان جلو و زمان بهبودی آن آشنا کردیم. از آنجایی که در زمان خندیدن دندان‌های جلو بیشتر دیده می‌شوند، کاشت ایمپلنت می‌تواند دندان‌هایتان را زیباتر کرده و موجب افزایش اعتمادبه‌نفس شما شود. ایمپلنت دندان جلو یک عمل جراحی حساس، با ظریف کاری فراوان است، بنابراین برای اینکه بهترین نتیجه را از کاشت دندان های خود بگیرید، باید به یک متخصص مجرب و حرفه ای مراجعه نمایید. کلینیک ایران مهر واقع در جنت آباد، یکی از بهترین مراکز ایمپلنت دندان در تهران است که از بهترین برندهای دنیا و مجرب ترین دندانپزشکان ایرانی برای ارائه خدمات خود استفاده میکند. برای دیدن نمونه کارهای ایمپلنت دندان جلو فک بالا و پایین میتوانید به وب سایت کلینیک ایرانمهر مراجعه نمایید.

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۰۱ ، ۰۹:۴۲
باران بهاری

مراقبت از دندان بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است زیرا دندان نه تنها جنبه زیبایی دارد بلکه میتواند به طور مستقیم بر روی سلامت دستگاه گوارش، معده و لثه ها تاثیر بگذارد. فردی را تصور کنید که چندتا از دندان های اصلی او از دست رفته است. این شخص نمیتواند درست غذا بخورد و مجبور است که لقمه های غذا را درسته قورت دهد، در چنین شرایطی نه تنها دستگاه گوارش بلکه معده او نیز آسیب میبیند و دچار سوء هاضمه می شود زیرا لقمه ها به درستی جویده نشده اند.

به تمام این اتفاقات کاهش اعتماد به نفس را هم اضافه کنید. این فرد دیگر نمیتواند در جمع لبخند بزند زیرا دندان های زیبایی ندارد. تمام افراد به خاطر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مجبور به کشیدن دندان های خود نمی شوند بلکه یک اتفاق ناگوار مانند تصادف نیز می تواند باعث از دست دندان این مرواریدهای درخشان شوند. برای جبران دندان های از دست رفته درمان های زیادی وجود دارد از جمله بهترین آنها ایمپلنت دندان است.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

اگر دندان های جلویی نیاز به تعویض داشته باشند، ایمپلنت دندان روش بسیار خوبی است اما مشکل این تکنیک کاشت دندان این است که مدت زیادی طول میکشد، درعوض مزایای زیادی هم دارد که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد. حالا سوال این است که ایمپلنت دندان معمولی بهتر است یا ایمپلنت فوری و چرا؟

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از جدیدترین متدهای روز دنیا برای جبران دندان های خراب شده و از بین رفته است. از دست دادن دندان بر اثر آسیب یا بیماری می تواند عوارضی مانند تحلیل رفتن استخوان فک، تغییر الگوی جویدن، گفتار ناقص و مشکل در ادای کلمات را در پی داشته باشد. همچنین از بین رفتن زیبایی صورت در کنار این عوارض می تواند بر روحیه و اعتماد به نفس فرد بیمار تاثیر منفی بسیار زیادی داشته باشد. در چنین شرایطی، برای بازیابی سلامت جسمی و زیبایی چهره، ایمپلنت دندان می تواند بهترین راه برای بهبود کیفیت زندگی و سلامت بیمار باشد.

در فرآیند ایمپلنت دندان، جراح ابتدا بخشی از استخوان فک را با دستگاه های مخصوص سوراخ کرده تا فضای مورد نیاز برای قرار دادن پایه ایمپلنت آزاد شود. بدنه ایمپلنت معمولاً پایه ای از جنس تیتانیوم است که جایگزین ریشه دندان شده و با قرارگیری روکش به روی آن تبدیل به نوعی دندان دائمی می شود. این پایه به وسیله جراحی، داخل استخوان فک جایگذاری می شود.

جنس فلزی که در ساخت این پایه مورد استفاده قرار می گیرد معمولاً از تیتانیوم یا اکسید زیرکونیوم است. البته از فلزات دیگری از جمله آلیاژ طلا، آلیاژ تیتانیوم، کبالت و مواد سرامیکی نیز در ساخت ایمپلنت استفاده می شود. این فلزات دارای تست زیست سازگاری هستند. بر این اساس تماس بدنی با آن ها منجر به ایجاد واکنش های آلرژیک نشده و کاملاً ایمن هستند. این فلزات به راحتی با بدن سازگار شده و پس از مدتی سلول های استخوان ساز، پایه ایمپلنت را به استخوان فک جوش می دهند که حدود 3 تا 4 ماه زمان می برد. پس از آن ایمپلنت کاشته شده تبدیل به یک ریشه دائمی شده و آماده جایگذاری قسمت تاج و روکش است.

ایمپلنت فوری دندان چیست؟

ایمپلنت فوری روشی است که کشیدن و کاشت دندان هر دو در یک روز انجام میشوند، به همین خاطر به آن ایمپلنت دندان یک روزه هم میگویند. ایمپلنت فوری دندان یکی از روش هایی است که در کمترین زمان ممکن و در کوتاه ترین طول درمان اجرا می شود. معمولاً از این روش برای کاشت دندان های جلو استفاده می شود. در این تکنیک کاشت دندان، کلیه مراحل کشیدن دندان، کاشت ایمپلنت و مونتاژ پروتز موقت تنها در یک جلسه انجام می شود. پروتز دائمی نیز با گذشت حدود سه تا پنج ماه آماده‌سازی و جایگزین پروتز موقت می شود.

چه افرادی میتوانند کاشت ایمپلنت فوری انجام دهند؟

تنها شرط لازم برای انجام ایمپلنت دندان یک روزه این است که استخوان فک شما از تراکم کافی برخوردار باشد. چنانچه استخوان فک شما به اندازه کافی محکم نباشد، با عمل پیوند استخوان میتوان شرایط لازم را برای انجام ایمپلنت فوری دندان مهیا کرد. اگر مطمئن نیستید که کاندید منسبی برای انجام ایمپلنت فوری هستید یا نه، بهتر است که با یکی از متخصصان ایمپلنت دندان فوری کلینیک ایرانمهر مشورت کنید. دندانپزشک وضعیت دندان شما را بررسی کرده و نظر خود را میگوید.

فواید روش ایمپلنت یک روزه

همه ساله افراد زیادی در سراسر دنیا از تکنیک ایمپلنت فوری یا یک روزه برای جایگزینی دندان های خود استفاده میکنند و این به خاطر مزایای این روش کاشت دندان میباشد. مهم ترین مزایای کاشت ایمپلنت فوری عبارتند از:

  • ایمپلنت دندان فوری اکثراً در کاشت دندان های جلو مورد استفاده قرار می گیرد. در مواردی که بیمار در اثر حادثه ای دندان خود را از دست داده و تأثیر بسیار زیادی در زیبایی ظاهری او دارد، معمولاً تنها راه کاشت ایمپلنت به صورت فوری است.
  • از ایمپلنت فوری برای جایگزین کردن دندان های خالی هم جوار نیز استفاده می شود. به طور مثال در صورتی که چندین دندان در کنار هم یا کل دندان های یک فک از دست رفته باشد، می توان از ایمپلنت دندان فوری استفاده کرد. در این روش از یک پروتز موقت برای متصل کردن و فیکس کردن ایمپلنت های کاشته شده استفاده می شود. این کار می تواند از تکان خوردن و جابجا شدن پین های کاشته شده نیز جلوگیری کند.
  • کوتاه بودن طول دوره درمان و کم بودن عوارض نیز از مزایای دیگر این روش هستند.
  • ایمپلنت فوری از تحلیل استخوان، پوسیدگی لثه و عفونت آن جلوگیری میکند، زیرا کاشت دندان فوری به این معنی است که شما فوراً یک دندان جدید دریافت می کنید و این امر باعث حفظ سلامت لثه و فک شما می شود.

آیا ایمپلنت یک روزه به اندازه ایمپلنت دندان معمولی موثر است؟

مهم ترین مزیت ایمپلنت فوری دندان کوتاه بودن پروسه درمانی آن میباشد و دیگر نیازی نیست که بارها به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید، از طرفی ایمپلنت دندان یک روزه ظاهر و عملکرد کاملا مشابه به دندان های طبیعی دارد، اما در کنار این مزایا، این روش معایبی نیز دارد.

بزرگترین خطری که در روش ایمپلنت فوری وجود دارد، احتمال شکست ایمپلنت در نقطه ای که یکپارچگی استخوان وجود ندارد، میباشد. شکست ایمپلنت فوری، باعث بی نتیجه ماندن اثر این تکنیک میشود. البته احتمال شکست در کاشت ایمپلنت فوری حدود 10 تا 15 درصد است و علت این امر، عدم رشد استخوان در محل ایمپلنت میباشد. از زمان قرار گرفتن پایه ایمپلنت در داخل فک، باید حدود 3 تا 5 ماه بگذرد تا این پایه به خوبی با استخوان جوش بخورد و استخوان رشد کند. از آنجایی که در ایمپلنت یک روزه، کشیدن و کاشت دندان هر دو در یک روز انجام میشوند، در نتیجه استخوان به خوبی رشد نمیکند.

بهترین کلینیک ایمپلنت فوری در تهران کجاست؟

پیدا کردن یک کلینیک حرفه ای برای ایمپلنت فوری در تهران کار مشکلی است، اما ما یک دندانپزشکی حرفه ای و مجرب برای ایمپلنت یک روزه پیشنهاد میدهیم. کلینیک ایرانمهر (https://iranmehrdental.com) متخصصان ایمپلنت بسیار ماهری دارد که میتوانند این روش را با بالاترین دقت در یک روز انجام دهند.

بخشی از این مطلب از سایت های زیر برداشته شده است:

  • https://iranmehrdental.com/fa/مقالات/ایمپلنت-فوری-دندان
  • https://www.sharghdaily.com/بخش-اجتماعی-13/850153-با-ایمپلنت-فوری-در-یک-روز-دندان-بکارید
  • https://iranmehrdental.com/fa/مقالات/ایمپلنت-دندان-چیست
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۰۱ ، ۱۷:۲۲
باران بهاری