بدن سالم

بدن سالم

بدن سالم

بدن سالم

بدن سالم

طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

چکیده : ایمپلنت دندان، مطمئن ترین روش برای جایگزینی دندان از دست رفته است، اما روش های کاشت دندان بدون ایمپلنت با تکنولوژی جدید نیز انتخاب مناسبی هستند. در این مقاله به مقایسه ایمپلنت و روش های بدون جراحی می پردازیم.

 

با پیشرفت علم و تکنولوژی و روی کارآمدن روش‌های دندانپزشکی جدید مانند ایمپلنت، لمینت، روکش دندان، کامپوزیت، بلیچینگ، ارتودنسی، کاشت دندان بدون ایمپلنت و غیره، مردم برای سلامت و زیبایی ظاهری دندان‌های خود اهمیت بسیار زیادی قائل هستند. در گذشته برای جایگزین‌کردن دندان‌های طبیعی پوسیده و کشیده شده از دندان مصنوعی استفاده می‌شد، اما امروزه خدمات نوین دندانپزشکی به زیباتر‌شدن دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند کمک بیشتری می‌کنند و کیفیت بالاتری دارند.

امروزه ایمپلنت به عنوان بهترین روش کاشت دندان به حساب می آید، اما برخی از افراد از درد و خونریزی این تکنیک می ترسند یا اینکه نمیخواهند مدت زیادی صبر کنند، به همین خاطر روش های کاشت دندان بدون ایمپلنت با تکنولوژی جدید پدید آمد. در این مقاله قصد داریم درباره روش های جدید کاشت دندان بدون ایمپلنت، تفاوت کاشت ایمپلنت دندان با روش های بدون ایمپلنت و این که ایمپلنت دندانی بهتر است یا روش‌های بدون جراحی، صحبت کنیم. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه‌ باشید.

روش های جدید کاشت دندان بدون ایمپلنت

گاهی اوقات بعضی از افراد به دلایل مختلفی مانند عدم تراکم استخوان‌ فک، ضعیف‌بودن لثه، افزایش سن، ابتلا به سرطان و انجام شیمی درمانی، پایین‌بودن میزان هورمون استروژن در بدن زنان، عفونت لثه، مبتلا‌بودن به بیماری دیابت و ترس از درد غیره، شرایط لازم برای انجام ایمپلنت را ندارند. برای این افراد، استفاده از خدمات کاشت دندان بدون ایمپلنت برای بهبود محل خالی دندان‌های از دست رفته بهترین راهکار محسوب می‌شود. همان‌طور که در مقدمه هم اشاره کردیم، برای کاشت دندان بدون ایمپلنت می‌توان از سه روش متفاوت استفاده کرد. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

روش بریج دندان یا پل ثابت برای کاشت دندان بدون ایمپلنت

یک روش‌ کاشت دندان بدون ایمپلنت با تکنولوژی جدید، بریج دندان یا پل ثابت نام دارد. در این روش دو دندان مجاور دندان از دست رفته را روکش دندان قرار می‌دهند تا به عنوان پلی برای اتصال پروتز مصنوعی بر روی لثه مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مهمترین نکاتی که در روش بریج یا پل ثابت بسیار اهمیت دارد، این است که دو دندان کنار دندانی که جای آن خالی شده‌است، حتما باید به طور کامل سالم بوده و از استحکام بالایی برخوردار باشند. پروتز مصنوعی در این روش کاشت دندان بدون ایمپلنت با مواد سرامیکی ساخته شده‌است. البته برخی از افراد این دندان را از جنس طلا هم سفارش می‌دهند. بریج سه تایی را می‌توان به عنوان رایج‌ترین نوع پل دندانی معرفی کرد. ماندگاری و طول عمر دندانی که با استفاده از این روش بر سطح لثه کاشته می‌شود، تقریبا هشت تا ده سال است.

روش مریلند یا بریج باله‌دار 

یکی دیگر از روش های جدید کاشت دندان بدون ایمپلنت، روش مریلند یا بریج باله‌دار نام دارد. در انجام این روش جدید، از تکنولوژی‌های بسیار هوشمند سه بعدی برای ساخت دندان بهره می‌گیرند. کاشت دندان با این روش یکی از طولانی‌ترین روش‌هاست؛ اما نتیجه‌ی آن به حدی طبیعی است که با دندان خود فرد هیچ تفاوتی ندارد. شرط اصلی کاشت دندان بدون ایمپلنت از طریق روش مریلند یا بریج باله‌دار این است که دندان آسیب دیده و خراب هنوز کشیده نشده و ریشه‌دار باشد. در چنین حالتی بلافاصله بعد از کشیدن دندان در مطب دندانپزشکی، بلافاصله دندانی را که از روی دندان اصلی بیمار کپی و ساخته شده‌ است را در محل دندان اصلی برداشته‌شده قرار می‌دهند. دندان جایگزین، رفته رفته بعد از جایگزین‌شدن در جای دندان اصلی فرد، به‌استخوان فک متصل می‌شود و درست مانند یک دندان طبیعی بدون تکان خوردن ریشه قابل استفاده‌ است‌.

روش دندان مصنوعی

قدیمی ترین روش کاشت دندان بدون ایمپلنت،  پروتز یا دندان مصنوعی است. در این تکنیک، به تعداد دندان های از دست رفته یا کل دندان ها قالب گرفته میشود و از روی آن دندان ها ساخته میشود. بزرگترین مشکلات پروتز مصنوعی، متحرک بودن و تداخل در نحوه تکلم افراد است. بسیاری از افرادی که از دندان مصنوعی متحرک استفاده میکنند، از جا به جا شدن آن شکایت میکنند و در ادای برخی از حروف مشکل دارند. با وجود تمام این معایب، قیمت ارزان و نحوه نگهداری و مراقبت ساده باعث شده که هنوز هم این روش طرفداران زیادی را در ایران داشته باشد. 

 

images_1665216074.jpg

تفاوت کاشت ایمپلنت دندان با روش های بدون ایمپلنت

یکی از روش‌های رایج برای پر‌کردن جای خالی دندان‌های کشیده شده، کاشت ایمپلنت دندان است‌. در این روش یک پیچ فلزی به عنوان ریشه در استخوان فک قرار داده می‌شود و پس از مدتی که اتصال ریشه فلزی به‌ استخوان فک محکم شد، پروتز یا تاج دندان روی پایه فلزی نصب می‌شود. در این روش دندان کاشته شده درست شبیه دندان‌های طبیعی فرد است. تفاوت های ایمپلنت دندان با روش های بدون ایمپلنت عبارتند از:

  • روش کاشت ایمپلنت دندان به عنوان یک روش دائمی به حساب می آید و دندان‌های فرد درگیر نمی‌شوند و به سرعت به عنوان یک دندان طبیعی در دهان فرد محسوب می‌شود.، اما در روش بریج یا پل ثابت، همواره باید سه تاج دندان فرد درگیر شوند.
  • در بریج دندان استفاده از نخ دندان و مسواک مقداری سخت‌تر از روش ایمپلنت است‌.
  • فلزی که به عنوان ریشه در روش ایمپلنت دندان استفاده می‌شود، از مقاومت بالایی برخوردار است و به سادگی پوسیده نمی‌شود، در حالیکه در روش بریج یا پل ثابت امکان پوسیدگی و شکستگی دندان‌های مجاور بیشتر است.
  • عمر ایمپلنت دائمی و عمر روش بریج ثابت، با رعایت نکات بهداشتی و مسواک زدن، حدود ۲۵ سال خواهد بود‌
  • از لحاظ زیبایی، روش های کاشت دندان بدون ایمپلنت مانند روش پل ثابت یا بریج باله‌دار، زیبایی بیشتری دارند و از روش ایمپلنت زیباتر هستند.‌

images_1665415820.jpg

ایمپلنت بهتر است یا روش های بدون جراحی؟

با مقایسه ویژگی‌ها و مزایای ایمپلنت دندان یا روش های جدید کاشت دندان بدون ایمپلنت، به سادگی می‌توان به این نتیجه رسید که ایمپلنت دندانی از این دو روش کاشت بدون جراحی بهتر است و کارایی بیشتر و البته هزینه بالاتری دارد.‌ ماندگاری و طول عمر دندان‌ها در کاشت ایمپلنت دندان بیشتر است و بیمه آن را پوشش نمی‌دهد‌.‌ برای افزایش طول عمر بریج‌ها یا روکش دندان‌ها، باید برای بهداشت دهان و دندان‌ و خصوصا مسواک زدن اهمیت زیادی قائل شوید. البته برای افرادی که امکان استفاده از روش کاشت ایمپلنت را ندارند، روش‌های بدون جراحی بهترین گزینه به شمار می‌روند.

نتیجه‌گیری

به طور کلی برای جایگزینی دندان از دست رفته میتوان از روش ایمپلنت دندان و روش های بدون ایمپلنت (جراحی) استفاده کرد. هر یک از این روش‌ها برای افراد خاصی کاربرد دارند و به طور قطعی نمی‌توان گفت که چه روشی بهتر است‌، اما به طور کلی ایمپلنت دندان طول عمر و ماندگاری بیشتری دارد. برای استفاده از ایمپلنت دندان و روش های جدید کاشت دندان بدون ایمپلنت، همواره باید به دنبال بهترین کلینیک دندانپزشکی باشید. کلینیک ایران مهر (https://iranmehrdental.com) یکی از برترین دندانپزشکی های تهران است که خدمات نصب کاشت ایمپلنت دندان و سایر روش های بدون ایمپلنت با تکنولوژی جدید را به صورت ارزان و اقساطی، توسط بهترین متخصصان و با جدیدترین ابزارها و متدها دندان پزشکی انجام میدهد. برای گرفتن وقت ویزیت از کلینیک دندانپزشکی ایرانمهر میتوانید با شماره 44451627-021 تماس گرفته یا حضوری به آدرس زیر مراجعه کنید:

جنت آباد جنوبی، بین همت و چهارباغ، ساختمان بانک دی، پلاک 152، طبقه اول، واحد 2

 

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۰۱ ، ۱۷:۲۲
باران بهاری

 

لمینت متحرکمعمولاً وقتی صحبت از ظاهر دندان‌ها به میان می‌آید، لکه‌ها، دندان‌های تراشیده و شکاف دندان وجود دارد. این نباید اعتماد به نفس شما را کاهش دهد زیرا می توانید با در نظر گرفتن لمینت متحرک لبخند خود را بهبود ببخشید. لمینتها با استفاده از مواد ایمن سازگار با بیو دندان ساخته می شوند. آنها روی دندان های شما قرار می گیرند تا به شما کمک کنند لبخندی جذاب ایجاد کنید. آنها به صورت سفارشی ساخته شده اند تا شبیه دندان های طبیعی شما باشند.

تکنسین ها هنگام تولید روکش از مینای دندان تقلید می کنند. به گونه ای طراحی شده است که به راحتی روی دندان شما قرار گیرد.

لمینتها می توانند در تغییر لبخند کمک زیادی کنند

به زبان ساده، روکش‌ها دندان‌های گیره‌ای هستند که برای بهبود لبخند شما ساخته می‌شوند. روکش ها توسط تکنسین های دندانپزشکی بسیار ماهر ساخته می شوند تا یکنواختی به دندان های شما ارائه دهند.

در چشم انداز امروزی، دلیلی وجود ندارد که هر فردی نتواند به لبخندی سالم و برنده دست یابد. برای بسیاری، این لبخند می‌تواند به شکل روکش‌های موقتی باشد که می‌توانند هر زمان که به آن‌ها نیاز داشتید برداشته و جایگزین شوند.

در گذشته، برخی از مردم در مورد روکش‌های موقت محتاط بوده‌اند، زیرا ترس از ماندگاری آن‌ها و میزان چسبندگی آن‌ها وجود داشته است، اما در این مرحله در فناوری قرن بیست و یکم، این چیزی نیست که مشتریان به آن نیاز داشته باشند. نگران چیزی بودن. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا برخی از اطلاعات حیاتی در مورد اینکه چرا لمینت متحرک اینجا هستند، به معنای واقعی کلمه وجود دارد!

به طور کلی، زمانی که روکش‌های شما از رزین پلیمری/استال درجه دندان با کیفیت بالا ساخته می‌شوند، هیچ مشکلی در چسبیدن روی دندان‌ها ندارند.

زمانی که روکش‌ها به‌طور ماهرانه و متناسب با مجموعه دندان‌های کاربر تولید شوند، روکش‌ها می‌توانند بسیار بادوام و از نظر بصری دلپذیر باشند تا حدی که مردم حتی متوجه نشوند شما متوجه آن نمی‌شوید. مجموعه "طبیعی" دندان های خود را به نمایش بگذارید.

جدا شدن و افتادن لمینتها بدون دستور

  • این روزها به‌جای یک قاعده استثنا است. همیشه درصد کمی از بدشانسی در موارد خاص وجود دارد، اما باید مطمئن باشید که افتادن روکش‌های شما بدون اینکه بخواهید فعالانه آن‌ها را بردارید، بسیار بسیار بعید است.
  • کسانی که روکش های دائمی دارند ممکن است نیاز داشته باشند که با دندانپزشک خود در مورد یک محافظ شب صحبت کنند تا از ساییدن دندان ها برای افرادی که مستعد دندان قروچه (براکسیسم) هستند، جلوگیری شود.
  • این نیروی اضافی می تواند تأثیر فشار بر روی روکش های دائمی دقیقاً قرار داده شده داشته باشد و در نهایت منجر به کنده شدن آنها شود.
  • این موضوع برای لمینت متحرکمطرح نیست، زیرا آنها در شب برداشته می‌شوند و ماندگاری روکش‌ها را حفظ می‌کنند.

چرا لمینت متحرک را در نظر بگیرید؟

روکش های موقت مقرون به صرفه هستند و در صورت نیاز می توان آنها را برداشت. این روکش ها از رزین دندان ساخته شده اند و یک لایه نازک روی دندان های شما ایجاد می کنند. احتمالاً روکش‌های موقت بهترین گزینه برای دستیابی به ظاهر عالی هستند. به طور معجزه آسایی می توانید آنها را بردارید و در خانه خود تمیز کنید. شما همچنین می توانید با خیال راحت از وعده های غذایی خود لذت ببرید.

روکش‌های لبخند مهارت‌هایی را در حل مشکلاتی که با دندان‌های خود دارید، تقویت کرده‌اند. با مواد دندانپزشکی باکیفیت ما، شما هرگز نمی توانید اشتباه کنید. ما در ارائه گیره های مقاوم با تجربه هستیم. ما دندانپزشک و لمینت بدون درد را ارائه می دهیم تا لبخندی باورنکردنی به شما هدیه دهیم.

لمینت متحرک مراقبت از لمینتهای متحرک شما

از لمینتها باید به همان روشی که از دندان های خود مراقبت می کنید مراقبت کنید. هر ماده خارجی که بتواند دندان های طبیعی را بتراشد نیز می تواند به روکش های شما آسیب برساند. این بدان معنی است که شما نباید چیزهای سخت را با روکش های خود گاز بگیرید. عادات روزمره مانند باز کردن بطری ها با دندان می تواند به روکش ها آسیب برساند.

روکش های جایگزین توسط تکنسین های ما ساخته شده اند تا شما را قادر به ایجاد یک لبخند کامل کنند. روکش های مناسب را برای شما عرضه می کنیم. ما روکش هایی از رنگ های مختلف داریم که متناسب با رنگ پوست شما طراحی شده اند. با استفاده از روکش‌های طبیعی - مانند روکش‌های ما، می‌توانید با چالش‌های دندانی مانند شکاف‌های طبیعی، دندان‌های تراشیده و تغییر رنگ دندان‌ها مقابله کنید.

قیمت لمینت متحرک دندان چقدر است:

قیمت لمینت دندان متحرک در داروخانه  بستگی به نوع لمینت و داروخانه ای که ازش خرید میکند دارد و شهر به شهر قیمت ها کمی متفوات است.

سوالات متداول لمینتهای متحرک

روکش‌های لبخند پاسخ‌هایی به سوالات متداول می‌دهند که اغلب در مورد لمینت متحرک از ما می‌پرسند. برای اطلاعات بیشتر در مورد محصولات ما به ادامه مطلب مراجعه کنید. برای مشاهده پاسخ های ما روی هر سوال زیر کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۰۱ ، ۱۲:۰۷
باران بهاری

 

گرفتن روکش یک تصمیم بزرگ است. این بدان معناست که شما متعهد به داشتن لبخند کاملی هستید که همیشه آرزویش را داشتید. برخلاف آنچه بسیاری از مردم فکر می کنند، روکش ها یک روش دندانپزشکی ساده نیستند. بنابراین، هنگامی که به دنبال محل تهیه لمینت متحرک دندان هستید، باید به یک مطب دندانپزشکی معتبر مراجعه کنید. به هر حال، روکش‌ها یک تصمیم کاملاً دائمی هستند که در سال‌های آینده روی لبخند شما تأثیر می‌گذارند.

به عنوان بخشی از فرآیند، دوره ای وجود خواهد داشت که در آن باید لمینت متحرک دندان بپوشید. این به این دلیل است که دندانپزشک شما  باید قبل از استفاده از قالب برای روکش های دائمی دندان های شما را کوتاه کند. بعد از اینکه دندانپزشک دندان های شما را کوتاه کرد، حساس تر می شوند و همچنین ظاهر متفاوتی خواهند داشت. بنابراین، به چیزی نیاز دارید که آنها را بپوشاند تا در صحبت کردن و لبخند زدن احساس راحتی کنید و در طول مسیر دچار مشکل حساسیت شدید نشوید.

این جایی است که لمینت متحرک دندان وارد می‌شوند. در حالی که روکش‌های دائمی را در چند روز می‌سازند، لمینت متحرک دندان بلافاصله پس از کوتاه کردن دندان‌ها ساخته می‌شوند. دندانپزشک شما از اکریلیک برای ساخت این لمینت متحرک دندان استفاده می کند. دائمی ها از چینی ساخته می شوند که باعث دوام بسیار بیشتر آنها می شود.

دوام لمینت متحرک دندان

و دوام چیزی است که باید در نظر داشته باشید. شما باید لمینت متحرک را حداکثر به مدت هفت تا ده روز بپوشید. این به این دلیل است که اگر این زمان را پشت سر بگذارید، ممکن است شروع به احساس ناراحتی کنید. علاوه بر این، روکش ها ممکن است از بین بروند. این به این دلیل است که وقتی روکش های دندانی را در نزدیکی خود دریافت می کنید، دندانپزشک شما از سیمان ضعیف تری برای چسباندن آنها به دندان های شما استفاده می کند. به هر حال، ایده این است که وقتی زمان قرار دادن دائمی ها فرا رسید، آنها را بردارید. البته سیمانی که برای سیمان های دائمی استفاده می شود بسیار محکم تر است.

نکته

نکته دیگری که باید در هنگام دریافت لمینت متحرک در مطب دندانپزشکی در نزدیکی خود در نظر بگیرید این است که می خواهید مراقب باشید که آنها را بدون لکه نگه دارید. ابتدا باید حداقل چند روز از غذاهای نرم استفاده کنید. اگرچه روکش‌ها از شما در برابر حساسیت محافظت می‌کنند، اما هنگام تماس با غذاهای سفت و همچنین دمای شدید در دهان بیشتر مستعد ابتلا به آن هستید.

وعده های غذایی که باید از آنها اجتناب کنید

علاوه بر این، وعده های غذایی خاصی وجود دارد که باید در تمام مدتی که لمینت متحرک دندان خود را می پوشید از آنها اجتناب کنید. نوشیدنی هایی مانند شراب قرمز، قهوه و کوکاکولا نباید در رژیم غذایی شما باشد. همچنین از چیزهایی مانند سس سویا، زردچوبه، کاری و سس های قرمز پرهیز کنید زیرا همه اینها اثر لکه بری بسیار خوبی دارند.

مزایای لمینت متحرک دندان

با وجود این سختی های کوچک، استفاده از لمینت متحرک دندان مزایای بی شماری دارد. برای شروع، دندانپزشک شما آنها را طوری تراش می دهد که تقریباً شبیه روکش های دائمی به نظر می رسند. در حالی که آنها احتمالاً کمی حجیم تر خواهند بود، شما می توانید ایده بسیار دقیقی از اینکه لبخند شما بعد از عمل چگونه به نظر می رسد داشته باشید. این به شما این امکان را می دهد که ببینید آیا می خواهید قبل از گرفتن روکش های دائمی خود در یک کلینیک دندانپزشکی  تنظیماتی انجام دهید یا خیر. 

همچنین، می توانید لمینت متحرک دندان خود را به عنوان اولین آزمایش در نظر بگیرید. شما حدود 10 روز فرصت دارید تا هر روز آنها را در آینه ببینید و مشخص کنید که آیا این دقیقا همان چیزی است که می خواهید. اگر اینطور نیست، دندانپزشک شما  می تواند به شما در انجام تغییرات لازم برای عالی کردن آن برای شما کمک کند. پس از همه، شما زمان و پول را برای این روش سرمایه گذاری کرده اید. ایده این است که نتایج بهینه داشته باشید!

توصیه مهمی که هنگام پوشیدن لمینت متحرک دندان باید به خاطر داشته باشید این است که به آرامی مسواک بزنید. در نهایت، توصیه می شود در این مدت از نخ دندان کشیدن خودداری کنید. این به این دلیل است که ممکن است در خطر افتادن روکش خود باشید. اگر قرار بود این اتفاق بیفتد، باید در اسرع وقت برای تعویض روکش به کلینیک دندانپزشکی نزدیک خود مراجعه کنید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۰۱ ، ۱۰:۲۲
باران بهاری

لمینت دندان، کامپوزیت دندان و روکش دندان، هر سه روش‌هایی هستند که به عنوان دندانپزشکی زیبایی طرفداران زیادی دارند و برای اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرند. با وجود تفاوت‌هایی که بین این سه روش وجود دارد، برخی از افراد گمان می‌کنند که همه آن‌ها دارای کاربرد‌‌های مشترک و مشابهی هستند. این درحالی است که هر یک از درمان‌های دندانپزشکی نام برده با هم فرق دارند و دارای کاربردهای متفاوتی هستند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره لمینت دندان، کامپوزیت دندان و روکش دندان در اختیار شما قرار دهیم. با مطالعه این مقاله به خوبی متوجه فرق لمینت و کامپوزیت خواهید شد.

لمینت دندان چیست؟

یکی از پرطرفدارترین روش‌های زیبایی دندان‌ها در دندانپزشکی برای اصلاح طرح لبخند، روش لمینت دندان است. لمینت دندان لایه‌ای نازک از جنس سرامیک است که به سطح دندان‌های جلویی افراد متصل می‌شود و همه عیب‌های ظاهری دندان‌ها را پوشش می‌دهد. روکش‌های لمینت دندان با استفاده از قالب دندان افراد و در لابراتوار تولید می‌شوند و در طول دو جلسه توسط دندانپزشک متخصص روی دندان‌های جلویی بیمار نصب می‌شوند. برای اتصال روکش به سطح دندا‌ن‌ها، دندانپزشک مقدار بسیار کمی از دندان را می‌تراشد. لمینت دندان یکی از روش‌های بادوام، ماندگار و در عین حال پرهزینه محسوب می‌شود.

کامپوزیت دندان چیست؟

یکی دیگر از روش‌های اصلاح طرح لبخند که کاربردی شبیه به لمینت دارد و دندانپزشک به جای روکش سرامیکی از خمیر کامپوزیت برای برطرف‌کردن ایرادهای دندان‌ها استفاده می‌کند، کامپوزیت دندان نام دارد. کیفیت کامپوزیت دندان نسبت به لمینت کمتر است؛ اما به طور کلی زیباسازی دندان‌ها با کامپوزیت دندان هزینه کمتری در بر دارد. خمیر کامپوزیت بعد از قرار گرفتن روی سطح دندان‌هایی که مقداری تراشیده شده‌اند، توسط دندانپزشک به فرم دلخواه در می‌آید و سپس با استفاده از اشعه نور آبی، خمیر سفت و محکم می‌شود.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان یک نوع پروتز دندانی است که بعد از قالب‌گیری در لابراتوار ساخته می‌شود و به عنوان تاج دندان بر روی دندان‌های طبیعی و آسیب دیده افراد قرار می‌گیرد. دندانپزشک قبل از نصب روکش روی دندان عصب کشی شده، دور تا دور آن را به خوبی می‌تراشد و با استفاده از چسب مخصوص روکش را به روی دندان می‌چسباند. روکش‌های دندان دقیقا مانند یک کلاه محافظ روی دندان‌های عصب کشی شده قرار می‌گیرند و از تمام جهات دندان‌ها را احاطه می‌کنند. طول عمر و ماندگاری دندان‌های عصب‌کشی‌شده با استفاده از روکش‌های دندان به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

تفاوت های لمینت و کامپوزیت از نظر جنس

تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر جنس باعث شده‌است که طول عمر و ماندگاری لمینت دندان و کامپوزیت دندان با هم متفاوت باشد. جنس لمینت از سرامیک ساخته می‌شود؛ اما برای ساخت کامپوزیت دندان از مواد خمیری رزین کامپوزیت استفاده می‌شود. جنس لمینت دندان به گونه‌ای است که بسیار شفاف است و زیبایی خاصی به لبخند افراد می‌بخشد. از نظر زیبایی جنس لمینت خیلی بهتر از کامپوزیت است و در برابر عواملی مانند رنگ‌پذیری و لکه از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. اما در مقابل، کامپوزیت دندان درست مانند دندان‌های طبیعی، با خوردن مواد خوراکی رنگی به مرور زمان دچار تغییر رنگ می‌شود.

تفاوت های لمینت و کامپوزیت از جهت قیمت

یک مورد دیگر که می‌توان به عنوان فرق لمینت و کامپوزیت معرفی کرد، متفاوت‌بودن قیمت این دو روش است. قیمت کامپوزیت دندان همواره از لمینیت دندان ارزان‌تر است. روش کامپوزیت با استفاده از مواد اولیه کم هزینه‌تر انجام می‌شود و دندانپزشک آن را در یک جلسه به اتمام می‌رساند. در واقع کامپوزیت به عنوان ارزان‌ترین و کم هزینه‌ترین روش اصلاح طرح لبخند و برطرف‌کردن عیب‌های دندان مانند فاصله‌دار بودن، کجی، ساییده‌شدن و زردشدن دندان‌ها محسوب می‌شود. دلیل گران‌بودن لمینت دندان هم عواملی مانند نحوه نصب روکش سرامیکی، جنس روکش و مقاومت بالای آن در برابر زردشدن، شکستن و ساییدگی، بالا بودن دستمزد دندانپزشک و غیره‌ است.

تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر تکنیک انجام کار

فرق لمینت و کامپوزیت از نظر تکنیک انجام کار به این صورت است که برای انجام کامپوزیت دندان، قالب‌گیری لازم نیست و قراردادن مواد خمیری کامپوزیت روی دندان‌های جلویی هر فک بیمار جهت اصلاح طرح لبخند حدودا پنج ساعت به طول می‌انجامد؛ اما برای انجام مراحل لمینت تقریبا دو هفته الی یک ماه زمان نیاز است. دلیل طولانی‌بودن مراحل لمینت، انجام پروسه قالب‌گیری و آماده‌شدن روکش‌‌های سرامیکی در لابراتوار است. برای نصب روکش سرامیکی دندان‌ها در روش لمینت، دندانپزشک نیم‌میلی‌متر از سطح دندان‌های فرد را می‌تراشد. در روش کامپوزیت در صورت شکستگی یا لب‌پرشدن امکان ترمیم وجود دارد؛ اما در روش لمینت، دندان آسیب‌دیده باید به طور کامل با یک روکش لمینتی جدید تعویض شود.

تفاوت لمینت و کامپوزیت از جهت ماندگاری

یکی دیگر از تفاوت‌های بین لمینت و کامپوزیت، ماندگاری و طول عمر هر یک از این روش‌هاست. ماده رزین به عنوان ماده خمیری به کار رفته در کامپوزیت به اندازه لمینت محکم نیست. در این روش دندان‌ها بعد از پنج الی هفت سال، کیفیت و ماندگاری خود را از دست می‌دهند و حتما باید ترمیم شوند؛ اما لمینت اگر به خوبی و با دقت نگهداری شود، حدود ده الی بیست سال طول عمر و ماندگاری دارد. برای افزایش ماندگاری و طول عمر دندان‌هایی که با استفاده از این دو روش زیبا شده‌اند، باید به بهداشت دهان و دندان توجه زیادی داشته‌باشید و استفاده از مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید. هر چه میزان مراقبت از دندان‌ها بیشتر باشد، طول عمر و ماندگاری لمینت و کامپوزیت هم افزایش می‌یابد.

تفاوت روکش با لمینت و کامپوزیت دندان

لمینت دندان و کامپوزیت دندان هر دو به عنوان دو روش درمانی با اهداف مشابه برای اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرند و در واقع جزء یک خانواده محسوب می‌شوند. کسانی که توانایی مالی کافی برای استفاده از روش لمینت را ندارند، از روش کامپوزیت به عنوان یک روش ارزان و مقرون‌به‌صرفه‌ استفاده می‌کنند. اما ماهیت روکش دندان کاملا با کامپوزیت و لمینت متفاوت است و نمی‌توان روکش را به جای دو روش دیگر استفاده کرد. همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم، روکش‌های دندان پروتز‌هایی هستند که به جای جنبه زیبایی بیشتر جنبه محافظتی از دندان‌های عصب‌کشی‌شده را دارند. تنها زمانی می‌توان از لمینت به جای روکش استفاده کرد که دندان‌های جلویی فرد عصب‌کشی شده‌باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۰۱ ، ۱۵:۱۴
باران بهاری